Nå kan du snart møte folk i en skjerm som om de er til stede på den andre siden av skjermen. Og dette med full 3D uten bruk av VR/AR briller eller annet hodesett.
Tenk hva dette kan bety innen fjernhelse? Du kan møte din lege eller annet helsepersonell som om de er i samme rom som deg (med en glassplate i mellom). Ganske så likt den fysiske verden med smittverntilpasset pleksiglass. Nå har pandemien ikke bare satt fart på bruk av AI innen helsesektoren. Nå kommer teknologigigantene ledet av Google og satser på å gjøre det langt lettere og mer behagelig å møtes via en skjerm.
Det er ikke vanskelig å forestille seg hvor stor betydning dette kan få, nettopp i helsesektoren for desentralisert helsehjelp.
For ikke å snakke om for oss alle på hjemmekontor i alle de møtene vi i dag har i det slitsomme endimensjonale formatet i diverse plattformer.
LES OGSÅ: Helseteknologi får drahjelp av pandemien
I prosjekt “Starline“har Google utviklet en helt ny teknologi som skaper en følelse av volum og dybde som kan oppleves uten behov for briller eller hodesett.
Gjennombrudd med kombinasjon av 3 teknologier
I stedet for å se på en skjerm, ser du gjennom glasset og direkte på en person på den andre siden av glasset. Som om vedkommende er i samme rom.
Google forteller at tre store gjennombrudd gjør det mulig å fange bilder der de bruker 3D-bildebehandling, flytter dataene gjennom eksisterende nettverk og gjengir bildestrømmen i et tredimensjonal bilde.
Enda brukes Googles teknologi kun i en håndfull Google-kontorer rundt om i verden.
For å bruke teknologien trenger du nemlig spesialbygd maskinvare og høyst spesialisert utstyr for at den skal fungere. Målet er imidlertid å gjøre produktet rimelig nok til at det kan tas i bruk av “alle”. Foreløpig er det demonstrert praktisk for bruk i helsesektoren og for mediebedrifter.
For å få til dette bruker Google resultater fra forskning innen flere felt, – datasyn, maskinlæring, lyd og sanntidskomprimering.
LES MER: Project Starline: Feel like you’re there, together
Google er selvsagt ikke alene om å jobbe med 3D-gjengivelser i sanntid.
På det ledende universitetet Massachusetts Institute of Technologi (MIT) har de et program som tok utgangspunkt i at at teknologier som skaper virtuell virkelighet (VR) får brukere til å føle seg “sjøsyke”.
3D-simulert på 2D-skjermer
VR simulerer nemlig 3D-visning på en fast 2D-skjerm. En bedre måte å se 3D-innhold på er hologramer tilpasset den digitale verden. Hologrammer kan levere 3D gjennom å flytte perspektivet basert på betrakterens posisjon. Dermed kan øyet justere brennvidde for å skifte fokus på forgrunn og bakgrunn.
Datagenererte hologrammer krever i utgangspunktet en superdatamaskin for å kjøre store mengder fysiske simuleringer. Det er tidkrevende og gir ikke så fotorealistiske resultater. Med MITs nye metode kan hologrammer produseres nesten i sanntid.
Verktøyet er effektivt nok til å kjøre på en bærbar datamaskinen eller en smarttelefon.
LES OGSÅ: Using artificial intelligence to generate 3D holograms in real-time
Sterkt voksende marked
Det digitale holografimarkedet forventes å nå $ 5,4B innen 2024. En av de viktigste driverne i dette markedet er nettopp innen helsesektoren.
VIL DU INVESTERE I MORGENDAGENS HELSELØSNINGER?
AMS – Advanced Medical Support lanserer eClinic og søker 50 millioner i ny finansiering. Selskapet har en samlet omsetning på ca 125 millioner de siste årene, alle år – også kriseåret i fjor, med overskudd. eClinic er det første selskapet jeg har jobbet med som har et komplett økosystem i helsetech. Les flere artikler, finn annen informasjon og last ned prospektet her.
Andre områder i stor vekst er innen generelt bruk (ja, vi vil alle erstatte AR/VR briller med en 3D-skjerm), sikkerhet og for presise målinger, for å nevne noen blant hundrevis av bruksområder.