Slik lykkes du med digital markedsføring

Digital markedsføring kan være ti ganger så effektiv som tradisjonell markedsføring. Det forutsetter at du har en digital strategi og et nettsted som er bygget for digital markedsføring.

For å begynne med det aller første spørsmålet: Hva er egentlig digital markedsføring? Den tradisjonelle måten å annonsere en bedrifts produkter og tjenester har vært i trykte medier –eller analogt, på stammespråket. Du har gjerne kjøpt annonseplass i aviser og tidsskrifter og laget brosjyrer og produktkataloger. Utfordringen med trykte medier er at du har begrenset mulighet til å måle effekten av annonsene. Annonserer du i et bransjeblad eller tidsskrift for spesielt interesserte målretter du mot et publikum. Du kan se effekten av annonsene om du øker salget, men du vet ikke hvem som leser og hva som skjer etter at en annonse er lest. Du kan heller ikke gjenta budskapet mot de som kanskje leste annonsen, men ikke bestilte noe. Du får også i begrenset grad målt hvilke av annonsene som virket best. Ofte må du også vente lenge på å se effekten av annonseringen.

Den største forskjellen på tradisjonell og digital markedsføring er at mesteparten av arbeidet kan automatiseres og at du kan gjennomføre en dialog med mange mennesker med skreddersydde budskap som oppleves relevant for de du snakker med.

En annonse i avisen som reklamerer for tamponger leses sjeldent av menn. Går du inn i et apotek for å handle barberutstyr ønsker du sannsynligvis heller ikke å bli kontaktet av en selger som vil presentere siste nytt fra en kosmetikkprodusent.

Gjort riktig, kan du skreddersy dine digitale annonser så de kun vises for de du ønsker skal se de, gjenta budskapet og teste ut varianter av budskapet som når best frem til de du vil snakke med.

5 viktige spørsmål som må besvares i digital markedsføring

For å lykkes med digital markedsføring må du stille deg følgende 5 tilsynelatende enkle spørsmål:

  1. Hvem vil du snakke med?
  2. Hva skal du si til dem du ønsker å snakke med?
  3. I hvilke digitale kanaler når du de best?
  4. Hva vil du de skal gjøre når du når de med ditt budskap?
  5. Hva skal skje når de gjør det du ønsker?

1. Hvem vil du snakke med?

Har du et nettsted tror du gjerne at du vet hvem du vil snakke med.

Ved å bruke ulike analyseverktøy kan du finne ut hvem som faktisk besøker ditt og konkurrentene dine sitt nettsted.

Her er det mange som blir overrasket over resultatene.

I digital markedsføring snakker vi om “personas”. Det er en så nøyaktig beskrivelse av den du ønsker å kommunisere med som mulig. Det er bedre med en dårlig beskrivelse enn ingen beskrivelse.

2. Hva skal du si til dem du vil snakke med?

Med digital markedsføring behøver du ikke lenger synse om hva som fungerer best.

Du måler effekten umiddelbart.

Du kan også teste ut hvilke annonser med ulikt budskap som fungerer best i forskjellige kanaler og umiddelbart se hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer så godt.

Gjort riktig kan du også måle ganske nøyaktig hva det koster deg å få en ny kunde.

3. I hvilke digitale kanaler når du de best?

Annonsering i digitale flater handler om å få best mulig synlighet for relevant innhold til riktig målgruppe for lavest mulig pris. Den mest kjente – og fortsatt for de fleste – mest kostnadseffektive plattformen er Facebook.

For andre er betalte søkeord på Google Ads mest effektiv. Det finnes imidlertid mange alternativer og utfordringen er å prøve og feile for å finne rett kanal eller kanalmiks.

4. Hva vil du de skal gjøre når du når de med ditt budskap?

Alt for mange flytter «annonsen» over på en digital plattform, men glemmer det aller viktigste:

Hva vil du vedkommende skal gjøre når du har fanget oppmerksomheten?

Om det er “kjøp nå!” eller “registrer deg for nyhetsbrev” så må du fortelle den besøkende akkurat hva du ønsker vedkommende skal gjøre.

Alt for mange fyller sidene sine med all mulig informasjon og glemmer det viktigste, nemlig hva du ønsker vedkommende skal gjøre på sidene dine.

5. Hva skal skje når de gjør det du ønsker?

Hvordan de som leser budskapet ditt blir fulgt opp når du i et kort øyeblikk har fanget deres interesse. Da gjelder det å ha verktøykassen i orden slik at du kan samle inn verdifulle data og automatisere responsen slik at den oppleves verdifull.

Målet er å konvertere interessen til en relasjon som gjør at dine produkter eller tjenester blir solgt!

Alt for mange leder trafikk til nettsider som fungerer som en litt gammeldags bedriftspresentasjon. Du vil si «alt» om din bedrift, dine produkter og tjenester – men oppnår i verste fall ingenting med besøket!

Den besøkende er gjerne i et kort øyeblikk opptatt av akkurat det ene budskapet du har kommunisert. Du må derfor ha det vi kaller en landingsside som er fokusert på kun ett budskap og en handling. Alt det andre kan du snakke om senere.

Siste klikk – vs. algoritmisk attribusjon

For små og mellomstore bedrifter er siste-klikk modellen oftest brukt for å forklare hvilke digitale medier som bidrar til trafikk og konverteringer.

Når du har rigget nettstedet for digital markedsføring med de riktige verktøyene kan du måle hvor mye du får igjen for markedsføringen din i sosiale medier.

Gjør du det riktig vet du hvor mye det koster deg å annonsere på for eksempel Facebook eller ved å bruke Google Adwords og hvilken trafikk annonsene dine skaper. Du kjenner til hvilken verdi en ny kunde har for deg og du kjenner konverteringsbanen.

Det betyr at du vet hva kunden har gjort på sidene dine, på landingssidene dine og hva det kostet å få kunden dit og hele veien frem til gjennomført bestilling.

Driver du med markedsføring i mange digitale flater – noe som er typisk for større bedrifter med ditto større markedsføringsbudsjett, er vurdering av resultatene mer sammensatt.

Trenger du en foredragsholder til ditt neste arrangement?

Se eksempler på foredrag jeg holder her

Før et prospekt blir kunde, kan vedkommende ha vært utsatt for annonser i flere kanaler. Kanskje i trykte medier, bannerannonser, bloggartikler, besøk på nettsiden og landingssiden og klikket på en Facebookannonse uten å ha bestilt noe som helst.

En dag når kunden har kommet gjennom alle sine kjøpsfaser fra vurderingsfasen til beslutningsfasen klikkes det på en Google annonse og salget er i boks. Om du kun måler kostnaden for akkurat den annonsen ser du at bildet ikke blir helt riktig.

De andre kanalene blir ikke kreditert for påvirkning av kunden.

Datadrevet attribusjon

Digitale kundereiser kan derfor være veldig komplekse men også sømløse. Det finnes avanserte teknologier som årsaksforklarer og krediterer alle visninger og klikk, såkalt datadrevet attribusjon.

Attribusjon basert på algoritmer og spillteori krediterer alle klikk og visninger i en digital kundereise. Store annonsører bruker attribusjon til å beregne nøyaktig avkastning på sine medieinvesteringer.

Datadrevet attribusjon er analyseteknologi for større markedsførere og fordrer relativt høy trafikk for at målingene skal gi mening. Med en god digital markedsføringsstrategi vil du se at du får mye mer igjen for  markedsføringen din i digitale kanaler. For en bedrift som virkelig lykkes med digital markedsføring, og har trafikk og budsjetter til å vokse, er datadrevet attribusjon et naturlig neste steg.

Verktøy for algoritmisk attribusjon har til nå vært komplisert å sette opp, relativt kostbart og mest aktuelt for bedrifter med store markedsføringsbudsjetter og stor datatrafikk.

Google har annonsert en løsning for algoritmisk attribusjon som også er aktuell for mindre bedrifter.

For å få til dette, og mye mer – må du ha en gjennomtenkt strategi med plan for hvordan du går frem.

Hva må du gjøre for å lykkes med digital markedsføring?

Her skal jeg gi deg helt konkrete råd for hvordan du kan gå frem for å lykkes med digital markedsføring.

  1. Planlegg din digitale markedsføringsstrategi
  2. Nå ut til flere i sosiale medier
  3. Gjør nettstedet ditt om til en salgsmaskin
  4. Konverter dine besøkende til kunder
  5. Skap engasjement hos dine kunder

1 Planlegg din digitale markedsføringsstrategi

Du må forstå din nåværende posisjon. Sett deg delmål og større mål, bestem deg for hva som er den beste strategien for å komme deg videre. Deretter må du ta deg tid til å analysere data du får inn og lære av resultatene du oppnår.

Det første steget i alle strategier er planleggingen. Konkurransen om oppmerksomhet i i digitale kanaler er stor, og for å bli en av de beste må du: planleggeiverksette og optimalisere det digitale nærværet ditt på en vellykket måte.

Og ikke minst: tenke langsiktig.

Analysér nåværende situasjon

Start med å analysere den nåværende posisjonen din. Gjør absolutte nødvendige undersøkelser før du utvikler din digitale strategi. Start med resultater du får fra gratis analyseverktøy som Google Analytics, Facebook Insights og AdWords Auction Insights. Det finnes også mange andre verktøy du kan ta i bruk for å analysere prestasjonene til nettstedet ditt og SEO (søkemotoroptimalisering). Mange av disse er også gratis å bruke. Bruk Google til å søke dem opp og prøv så mange av dem som mulig.

Du bør fokusere på å analysere:

  • Kundeinnsikt fra eksisterende digital aktivitet – for eksempel data fra din promotering i sosiale medier
  • Digitale kanaler du er aktiv i inkludert alle dine sosiale profiler
  • Navigasjon på nettstedet og effektivitet. Er nettstedet ditt oppdatert?
  • Muligheter i markedet. Sjekk hva konkurrentene dine gjør!
  • Er det noen åpenbare trusler, muligheter eller nye ideer som kan testes?
  • Sjekk av dine egne interne ressurser og produksjonskapasitet
  • Hva kan du gjøre for å forbedre kommunikasjonsflyten internt og med kunder og mulige nye kunder?
  • Vær nøye på at du undersøker alle sosiale kanaler du er representert i
  • Vit hvem som er publikummet ditt i de ulike kanalene og hvordan nærværet ditt er.
  • Sammenlign hvordan du fremstår i sosiale kanaler med dine konkurrenter. Er det noe du kan bli inspirert av eller lære av dine konkurrenter?
  • Sjekk også ved å søke i Google om det finnes noen kanaler du ikke eier hvor noen påstår eller feilaktig fremstår som representant for din bedrift. (For eksempel samme domenenavn, men annen domene-endelse.)

1.1 Definere delmålene og målene dine

Å analysere den nåværende posisjonen din er en god start for at du skal forstå delmålene og målene dine bedre. Det er nå du spør deg selv: hvor vil jeg være? Du må definere SMARTe mål – Spesifikke, Målbare, Oppnåelige, Relevante og Tidsbaserte mål.

Sett deg følgende mål:

  • Samkjør den digitale strategien med dine forretningsmål
  • Definere delmålene dine – hva tar du sikte på?
  • Velg SMARTe Key Performance Indicators (KPIs)
  • Sett mål for anskaffelseskostnader per kunde (CAC – Cost of Customer Acquisition)
  • Sett mål for avkastning på investeringer (ROI – Return on Investments)

1.2. Bestem deg for strategien din

Når du har bestemt deg for hvor du vil være er neste steg å finne ut hvordan du kommer deg dit. Det finnes mange forskjellige modeller som kan hjelpe deg med å utvikle strategien din.

Du bør fokusere på:

  • Kundesegmenter og målsegmenter, definere personas – hvem er de du vil «snakke» med?
  • Informasjon av av interesse, spesielle tilbud, leadbaits, triggere
  • Dine sosiale kanaler, SEO (søkemotoroptimalisering), PPC (Pay Per Click) og organisk deling
  • Kommunikasjonsflyt med eksisterende og nye kundeforhold
  • Konkrete aktiviteter, hva gjør du med innholdmarkedsføring, velge hva som skal promoteres

I tillegg kan du teste ut spesialtilbud som “gratis 30-dagers prøveperiode”, eller andre tilbud som kan hjelpe deg med å øke tilliten hos målgruppen. Du bør også ha en strategi for integrering mellom nettstedet ditt, sosiale kanaler, e-posttjenester og håndtering av eksisterende og nye kundeforhold.

1.3 Bruk strategien din

Det neste spørsmålet ditt bør være: hva må jeg få gjort med en gang? Du må dele opp strategien din i konkrete aktiviteter og identifisere teamet som skal utføre oppgavene fremover.

Sjekk:

  • Det digitale veikartet ditt
  • Forbedringer som kan gjøres på nettstedet
  • Publiseringsplan for innholdet
  • Promoteringsplan
  • Ressursfordeling og budsjett

1.4 Analyser og gjør forbedringer

Det siste steget i planleggingsprosessen er å bestemme deg for hvordan du vil kontrollere og holde øye med progresjonen din. Spørsmålet du bør stille deg selv er: hvordan måler jeg resultatene mine?

Du bør fokusere på:

  • Verktøy for analysering og rapportering
  • Publikum, hvor stor rekkevidde du har, kilder til trafikk og kundenes opplevelser
  • Jevnlig avsjekk og møter med de som jobber med dette
  • Prioriterte handlinger

2 Nå ut til flere i sosiale medier

Den første fasen i en kundes kjøpssyklus er gjerne å innse behovet. I denne fasen vil kunden typisk være på utkikk uten nødvendigvis å mene å kjøpe noe. De ser på informasjon om interessene sine, ser gjennom sosiale mediekanaler, nyhetssider, blogger, andre nettsteder og så videre.

I denne fasen er hovedmålet ditt å påvirke potensielle kunder sine ønsker og behov. Den viktigste utfordringen din i dette steget er å nå ut til målgruppen din med informasjon eller et budskap. De største driverene for dette er: sosiale medier og søkemotorer, men det finnes mange andre digitale flater å tenke på.

2.1 Sosiale medier

Facebook har snart 2 milliarder brukere og hver måned har Google rundt 2,5 milliarder brukere av sine tjenester. Markedsandeler forandrer seg, men i Norge har over 90 % av alle som er i alderen 18-39 år en profil i sosiale medier. I Norge er det 3.4 millioner brukere og 68 prosent av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig. Antallet innlegg på sosiale nettverk øker hele tiden, noe som gjør det vanskelig å konkurrere om oppmerksomhet. Kjemper du med å øke spredningen av innholdet ditt til målgruppen din?

Du kan lese oppdatert statistikk her: http://ipsos-mmi.no/some-tracker

De ulike sosiale mediekanalene fokuserer på å gjøre brukeropplevelsen best mulig for brukerene sine. Dette er grunnen til at avanserte algoritmer avgjør hva hver enkelt bruker ser når de ser etter oppdateringer. Det er bare de oppdateringene med høy relevanse for leseren som vil bli vist.

Om du for eksempel har en side for bedriften din på Facebook med mange tusen følgere, vil vanligvis så få som 3-4 % av innleggene dine bli sett på nyhetsfeeden til de som har likt sidene dine. Selv om du betaler for å nå ut til følgerne dine er det sannsynlig at du bare vil nå ut til et mindretall av publikummet ditt. Årsaken er at du konkurrerer med dine konkurrenters innhold.

Dette er hva du må gjøre for å nå frem i sosiale medier:

  • Post innhold av høy kvalitet
  • Promoter innholdet ditt
  • Rett deg mot publikummet ditt
  • Publiser innhold som holder seg lenge
  • Del innhold som målgruppen din liker

2.2 Søkemotorer

Den andre store kilden til trafikk er søkemotorer. Så mye som 90 % av alle kjøpsbeslutninger begynner med et søk – og fortrinnsvis på Google. Desto større kjøp, desto oftere googles det før kjøpsbeslutning tas.

Søkefunksjonen til Google har en markedsandel på 78 % på globalt nivå, med rundt 50.000 søk i sekundet! Den kinesiske siden Baidu kommer på andreplass med 10 %, etterfulgt av Yahoo med 6 %. Dette er global statistikk for rene søkemotorer og dette etterlater bare 6 % fordelt på andre sider med søkefunksjon, sånn som Yandex, Bing og andre (Kilde: Internet live stats).

Det er to måter du kan bruke søkemotorer for å utvide rekkevidden din på: ved organiske søk eller betalte søk. Organiske søkeresultater vil kreve at du forbereder nettsiden din for søkemotoroptimalisering (SEO), mens betalte søk blir gjort ved at du betaler for klikk, også kalt søkemotormarkedsføring (SEM). Mange av søkemotorbrukerne vil hoppe over reklamene og se etter de organiske søkene, men begge metodene kan gi deg mye trafikk dersom de blir brukt på riktig vis.

Søkemotorer er en av de mest utbredte formene for kunstig intelligens som vi bruker i dag, og de blir smartere for hver dag som går. Deres hovedmål er å vise deg de mest relevante resultatene på alle søk – det er slik de skaffer brukere. Så du kan glemme å prøve å lure dem. Den eneste måten å komme høyt opp på listen over resultater er å tilby bra innhold, gode brukeropplevelser, en nettside som er teknisk optimal og å øke autoriteten din som en som påvirker.

Dette er det du må fokusere på med søkeordoptimalisering (SEO):

  • Velge riktig verktøy
  • Optimalisering på siden
  • Optimalisering utenfor siden
  • Søkemotoroppdateringer

Dette er det du må fokusere på med søkemotormarkedsføring:

  • Starte opp og håndtere reklamekontoen din (skaff deg en gratis Facebook Business Manager om du ikke allerede har gjort det)
  • Vit hvordan du skal lage en god annonse
  • Velge nøkkelord som stemmer med ditt innhold og dine produkter og/eller tjenester
  • Rett deg mot en godt definert målgruppe
  • Lag gode landingssider for kampanjen din

2.3 Andre digitale kilder

Det finnes et uendelig antall andre digitale kilder for trafikk. Avhengig av hva slags bransje du er i, kan de være like viktige som sosiale medier og søkemotorer. Eller de kan være irrelevante for deg.

Ta reiselivsbransjen for eksempel. TripAdvisor eller Hotels.com kan være viktigere for å skape trafikk enn sosiale medier. Du har også andre nettsteder for denne bransjen som fokuserer på salg av flybilletter, booking av restauranter eller andre utelivsaktiviteter.

Andre digitale kilder som skaper trafikk som er verdt å vurdere:

  • Markedsføring på e-post
  • Anonnsebannere og reklamenettverk
  • Andre nettsteder for din bransje
  • Tredjepartsblogger og din egen blogg
  • Digital PR

3 Gjør nettsidene dine om til en salgsmaskin

Den andre fasen av kjøpssyklusen kalles gjerne vurderingsfasen.

Din potensielle kunde har bestemt seg for å handle og søker etter riktige løsninger for sitt behov. Det er i denne fasen nettsiden din er det viktigste i din digitale strategi.

Målet er å overbevise din potensielle kunde at du har den beste løsningen, prisen eller produktet som passer dem best.

LESE SENERE? Om du vil lese originalartikkelen med illustrasjoner kan du laste den ned her: Last ned hele artikkelen med illustrasjoner

Mens sosiale medier og søkemotorer er flotte verktøy for å utvide rekkevidden din, er kjernen i alle digitale strategier nettstedet ditt.

Om dine nettsider ikke er forberedt på å håndtere trafikken fra sosiale medier, søkemotorer og andre digitale kilder, er det rett og slett bortkastede penger å investere i å utvide rekkevidden din i sosiale kanaler.

De fleste nettsteder er ikke laget for digital markedsføring. Forbausende mange nettsteder har et flott design, men mangler grunnleggende funksjoner og nødvendige verktøy for effektiv, digital markedsføring. På toppen av det hele har du alle nettstedene som stryker på dårlig design.

3.1 Tenk mobil!

Mer enn 60 % av all nettrafikk kommer fra mobile enheter. Andelen stiger hele tiden.

Å være mobilvennlig betyr at nettsiden din er lesevennlig og funksjonell på mobiltelefoner og nettbrett. Dette kalles responsivt design og betyr at nettsiden din leverer en god opplevelse på alle skjermer.

Om ditt nettsted ikke er mobilvennlig må du vurdere å gjøre noe med det med en gang! Tenk mobilt aller først når et nettsted skal designes fra grunnen av. Min erfaring er at i enkelte kampanjer kommer så mye som 95 % av trafikken fra besøkende som bruker mobile enheter.

Dette er viktig også for søkemotoroptimalisering, da søkemotorer belønnermobiloptimaliserte nettsteder. Du kan undersøke om nettstedet ditt blir regnet som mobilvennlig av Google ved å følge denne lenken:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

 

3.2 Innholdet på dine nettsider

Mange bedrifter har mye godt innhold. Ofte er det ikke tilgjengelig på nettstedet eller vanskelig å finne. Den absolutt beste måten å lage et nettsted med mye trafikk er å fylle det med innhold med høy kvalitet og verdi.

Innholdsmarkedsføring handler i bunn og grunn kun om å skape og dele interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold. Det er på den måten du bygger opp merkevaren din og tillit til produktene og tjenestene dine.

Blogging er en form for innholdmarkedsføring. Om du vil tiltrekke deg kunder i sosiale medier bør du blogge. Å skape tillit er den beste måten du kan tiltrekke deg kunder på. Dersom potensielle kunder ikke stoler på merkevaren din vil det begrense salget. Sånn er det bare.

Spørsmålet du må stille deg selv når du har bestemt deg for hva slags innhold du skal produsere eller gjøre tilgjengelig for de besøkende er: hva vil målgruppen min være interessert i? Hva slags innhold vil de være interessert i å dele på sine profiler i sosiale medier?

3.3 Tjenester på dine nettsider

Om du vil øke salget ditt på nett må du tilby tjenester som støtter strategien din. Dette er viktige valg når designaspekt ved nettstedet ditt blir vurdert. Velg riktige verktøy som hjelper deg å opprettholde god og verdifull kommunikasjon med kundene dine og ikke minst potensielle nye kunder.

Du bør vurdere disse tjenestene:

  • Online chat
  • Kontaktskjema
  • Bookingsystem
  • Netthandel
  • Bibliotek med ressurser
  • Nettforum

3.4 Sikkerhet på nettstedet

Sikkerhet på nettstedet ditt er overraskende ofte undervurdert eller ikke fullt ut forstått av de som administrerer nettstedet.

Du kan sette hele bedriften din i fare dersom nettstedet ditt blir hacket og kundeinformasjon blir stålet som et resultat av dette.

Dersom nettstedet er hovedkilden din til ditt salg og nye prospekter bør det være unødvendig å fortelle hvor viktig det er å fokusere på sikkerhet.

Et minimum av sikkerhet er å installere et sikkerhetssertifikat på dine nettsider slik at din adresse starter med “https://”.

Har du ikke et slikt sertifikat vil Google advare mot sidene dine og til og med hindre at du kan klikke fra resultatet av et søk som viser videre til sidene dine.

4 Konvertere besøkende til nye kunder

Det neste steget i kjøpssklusen er beslutningsfasen. Det er i denne fasen den potensielle kjøperen har besluttet at løsningen din er den beste, men han eller hun nøler kanskje med å fullføre kjøpet fordi de bekymrer seg for å angre senere. Det er på dette tidspunktet det endelige valget om selger blir gjort og utfordringen din er å få den endelige bestillingen – en konvertering på digitalt språk.

Om produktene eller tjenestene dine er for komplekse til at kunder vil gjennomføre bestilling på nett bør du heller fokusere på å skaffe leads (prospekter).

Nettstedet ditt må ha verktøy som tar dine besøkende gjennom en konverteringsbane Usom enten leder direkte til bestillinger eller til å samle prospekter, eller begge deler.

Uansett mål må nettstedet ditt samle inn data for analyse, spore besøkende og samle inn kontaktinformasjonen til de som besøker nettstedet.

4.1 Verktøy for konvertering

Du konverterer besøkende til å bli leads eller kunder ved å bruke det som gjerne kalles Call to Actions (CTAs), landingssider, og selvsagt løsninger for direkte bestillinger.

Det er egentlig ganske enkelt: hvorfor skal du bruke markedsføringsmidler på rekkevidden din i sosiale medier, dersom du ikke kan konvertere besøkende til å bli kunder?

Du bør derfor ha CTAs alle steder på nettsidene dine. Det må alltid være mulig å handle eller legge igjen kontaktinformasjon for dine besøkende.

En enda mer effektiv måte å konvertere besøkende av dine digitale kampanjer er å sende dem direkte til en landingsside for en kampanje. En landingsside er spesifikt designet for din kampanje og har det å konvertere besøkende som eneste oppgave.

4.2 Bookingsystem eller nettbutikk

CTAs og landingssider er perfekte for å skaffe leads, men det er enda større sjanse for å konvertere besøkende dersom du kan ta imot bestillinger eller selge produktene dine på nett.

Det finnes gode løsninger for bestilling eller booking på nett og netthandel som gjør dette mulig.

Du må tenke på disse tingene:

  • Løsninger for bestilling / booking på nett
  • Løsninger for netthandel
  • Betalingsløsninger
  • Ekstra sikkerhetstiltak

Om bedriften din er basert på booking, som for eksempel et hotell, en restaurant, en frisør, en tannlege eller lignende er det avgjørende at du har et godt bookingsystem som er integrert med resten av nettstedet ditt.

Et godt bookingsystem som er integrert med nettstedet ditt med sporing og andre verktøy sparer deg for tid og øker konverteringene dine. Det åpenbare er selvsagt at det blir enklere og raskere for både kundene dine og deg selv.

Det er ulike løsninger for bestillinger/booking tilgjengelig. De kommer i alle mulige fasonger og former, noen er mer passende til ulike behov enn andre. Du må vurdere de ulike løsningene basert på dine behov. Har du bygd nettstedet ditt på WordPress er Checkfront, Appointments+ og Bookly noen plugins du kan vurdere.

For salg av fysiske produkter eller tjenester på nett må du ha en god nettbutikkløsning. Det er mange gode alternativer. Behovene dine er det som må stå i sentrum når du skal velge en plattform for netthandel.

En løsning som er vanlig å bruke er Mangento, og for WordPress bør du vurdere WooCommerce. Fordelen med disse løsningene er hvordan de integreres med dine ERP-løsninger og betalingsløsninger.

Trenger du en foredragsholder til ditt neste arrangement?

Se eksempler på foredrag jeg holder her

Du må også velge hvilke betalingsløsninger som skal brukes sammen med bestillingssystemet eller netthandelen. Noen løsninger å vurdere er PayPal, Stripe og Square. DNBs Vipps er også høyst aktuell for det norske markedet.

Om du vil ta imot betalinger på nett og håndtere konfidensiell kundeinformasjon må du også vurdere ekstra sikkerhetstiltak. Vi anbefaler SSL-kryptering på det sterkeste. De fleste betalingsløsningene krever også at ditt nettsted er sikret med SSL. (Secure Socket Layer.) Når du ser URL på et nettsted har HTTPS:// i begynnelsen på sin adresse, vet du at det er sikret med SSL. (Se også foran om sikkerhet.)

4.3 E-post konvertering

E-post er en rimelig måte å følge opp potensielle prospekter. I mange tilfeller vil det være veldig effektivt om det blir gjort på riktig vis. Den første regelen er å forsikre deg om at kundene dine og potensielle kunder kan legge igjen e-postadressen sin når de besøker nettstedet ditt.

I Tenk Digitalt AS samler vi e-postadresser ved å bruke CTAs i alle blogginnlegg. Vi har laget en del “lead baits” som e-bøker, guider, seminarer og så videre som våre besøkende kan laste ned eller melde seg på, i bytte mot kontaktinformasjonen sin.

Et av verktøyene vi bruker er Optinmonster som tilbyr besøkende å registrere seg for nyhetsbrev i det de er i ferd med å forlate sidene.

Noen synes det kan være litt påtrengende med slike forespørsler, men tro meg det er svært effektivt!

Du kan justere i innstillinger, for eksempel slik at dette tilbudet ikke dukker opp før etter to uker om en besøkende har blitt invitert og valgt å krysse ut muligheten.

Om du har nettbutikk kan du med norske Recheckit også automatisere e-postutsendelse til de som har besøkt deg, startet på bestillingen, men ikke fullført. Systemet vil automatisk sende en e-post med handlekurven slik den var før den besøkende forlot nettbutikken din. Svært så effektivt.

For ikke lenge siden var dette en kostbar teknologi som passet bedre for større virksomheter med ditto store budsjetter. Nå kan selv små bedrifter med mer beskjedne budsjetter ta dette i bruk. Anbefales!

4.4 Teknikker for re-marketing

Eksempelet over med e-post remarketing rettet mot dem som har forlatt handlekurven kan gjøres med mange andre teknikker for re-marketing. Ved å spore besøkende på nettsiden din og hvilke av sidene de besøker kan du lage veldig effektive kampanjer for re-marketing i sosiale medier eller søkemotorer.

Den første regelen for re-marketing er å få orden på sporingen din med piksler, koder for analyser og informasjonskapsler. Dette er små biter med kode som blir installert på spesifikke steder på nettsidene dine og som loggfører hva de besøkende ser og gjør på nettstedet ditt.

Re-marketing rettet mot et publikum som har vist interesse for produktene eller tjenestene dine er som regel svært effektivt. Det kan lett gjøres i sosiale medier eller i søkemotorer. Det finnes mange teknikker for re-marketing. En av de enkleste er å rette seg mot publikum som allerede har besøkt nettstedet ditt ned til helt spesifikke sider. Da kan du gå ut i fra at de sannsynligvis er interessert i produktene eller tjenestene du tilbyr på den eller de bestemte sidene som de har besøkt.

En annen effektiv teknikk du kan bruke er å speile kunder og epostlister med prospekts. Du kan laste opp dine e-postadresser til Facebook. Facebook finner deretter de som bruker samme e-post som innlogging til sine Facebook kontoer og lager et publikum av disse.

På bakgrunn av dette publikummet kan Facebook deretter lage et speilpublikum. Høres det litt skremmende ut?

Facebook vet så mye om brukerne sine at de kan finne lignende brukere som de du har på listene dine. (Anonymt). Facebook finner profiler i sosiale medier som ligner på de som er på dine e-postlister. Når Facebook lager et speilpublikum finner de lignende profiler og du kan gå ut i fra at det er en større sjanse for at de også vil være interessert i det samme som de som befinner seg på dine e-postlister.

Sender du mange e-poster til dine kontakter, blir du fort oppfattet som useriøs eller påtrengende. Med publikum og speilpublikum kan du målrette betalt innhold. Det oppleves som mindre påtrengende, og gir mye større effekt enn om du promoterer innhold til hvem som helst. Av den enkle årsak er at de samme personene har vist interesse for det de har lest av innhold fra deg ved en tidligere anledning og gitt deg sin epostadresse som «bevis».

5 Skap engasjement hos dine kunder

Den siste delen av kjøpssyklusen til kunden er gjennomføringsfasen. Det er i denne fasen fokuset ditt bør være på å gjøre om kunden til en ambassadør. Kunder som er veldig fornøyde vil sannsynligvis kjøpe produktene eller tjenestene dine igjen, og fortelle vennene sine og familien sin om det.

5.1 Kundeanmeldelser

Å gjøre det mulig for kundene dine å legge igjen kommentarer eller anmeldelser kan være veldig nyttig for potensielle nye kunder. Dette er sannsynligvis den beste måten å bygge tillit på, noe som igjen er nøkkelen til å vinne tilliten til potensielle nye kunder som ikke kjenner til selskapet ditt.

En annen måte er å skrive kundehistorier eller «casestudier» som du deler på nettstedet ditt. Anmeldelser er også vanlige i sosiale medier, men de vil være mer verdifulle om de er tilgjengelige på nettstedet ditt. Det er også veldig viktig at du har en plan for hvordan du skal håndtere dårlig omtale.

5.2 Kundeservice

Det er essensielt for bedriften din å etablere en enkel måte for kundene dine å få kontakt med deg når de trenger hjelp. Det finnes mange gode løsninger for å håndtere kundesupport. Du kan sjekke ut løsninger for support-ticketsystemer, chat, mulighet for å eskalere saken, support via e-post og så videre.

Noen av de mest brukte løsningene er UserVoice, ClickDesk, ManageEngine og Zendesk. Om nettsiden din er bygd med WordPress bør du vurdere HelpScout, Zendesk for WordPress, AwesomeSupport eller WPhelpDesk.

5.3 Å skape et nettsamfunn

En av de beste måtene du kan engasjere publikummet ditt på er ved å bygge et nettsamfunn der du kan kombinere all kommunikasjon med kundene dine og potensielle kunder. Ved å tilby innlogging på en kundekonto som gir adgang til ressurser og kundeservice lager du et godt verktøy for å kommunisere med publikummet ditt.

Du må også være klar over løsninger som gjør det mulig for folk å logge på med Facebook- eller Google-kontoen sin og mange andre. Dette gjør det veldig lettvint for kundene dine og gir deg tilgang til å kommunisere direkte med medlemmene i nettsamfunnet med Facebookvarsler.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvorfor LinkedIn er effektivt i B2B markedet Jan Sollid StorehaugSlik skaffer du deg en gratis mentor

Send this to a friend