Hva skal til for å lykkes med din forretningsidé

Tiden for å være gründer og starte nye selskaper har sjeldent vært bedre enn akkurat nå. Vi står midt oppe i et digitalt makroskift eller Industri 4.0, som mange velger å kalle det. Hva kreves av dagens gründere? Er det vesentlig forskjellig fra det jeg har erfart gjennom mine 35 år som gründer? Noen selskaper har jeg lykkes godt med. Andre har feilet. I et retroperspektiv ser jeg hvilke kriterier som kan identifiseres med suksess.

Mål på suksess kan være så mangt. Skal du bli styrtrik må du gjerne finne opp noe helt nytt som verden aldri har sett før. Du må lykkes med å fortelle hvorfor akkurat det du har funnet opp skal revolusjonere hverdagen til folk flest.

Vi elsker å lese om de som får til akkurat det. Samtidig vet vi innerst inne at det er de aller færreste som lykkes med det jeg kaller “rocket science”.

Vil du lese min oppskrift på en litt tryggere filosofi for å lykkes? Noen av mine selskaper var kjempesuksesser, noen gikk ganske så bra, og noen gikk ikke i det hele tatt. Selv om jeg aldri har hatt som mål å bli styrtrik, har jeg tjent nok til å ha en fleksibel livsstil og kunne kombinere dette med familieliv, reiser, studier og det gode liv på landet. Jeg har vært rik og jeg har vært blakk. Men klart meg godt. De prosjektene jeg har tapt på har vært, nettopp, rocket science!

Som gründer må du ha riktig mindset

Jeg har vært med som gründer på å starte mange bedrifter i flere ulike bransjer. Ikke overraskende finner jeg de mest vellykkede oppstartene i den bransjen hvor jeg har min hovedinteresse: teknologi. Jeg trodde lenge som gründer at de utfordringene et IT-selskap måtte løse, også ville gjelde for gründere i en helt annen bransje. Der tok jeg feil på to måter. For det første, så er det et spesielt mindset hos gründere som jobber med teknologi. De er vant til raske endringer, kjappe beslutninger og et uoversiktlig veikart. Jobber du som gründer med en konservativ bransje hvor endringene skjer langsomt og hvor veikartet er oversiktlig? Ja, da var ikke min tålmodighet kompatibel, for å si det med IT-språk.

I et tilbakeblikk har jeg studert om det var noen kriterier som gikk igjen på det som gikk bra? Var det meningsfylt og morsomt, ja da var det gjerne også lønnsomt.

Nå skal jeg fortelle deg hva som gikk veldig bra. Jeg skal også fortelle deg hva jeg har funnet ut som forklarer suksessen.

Oppskriften på en vellykket gründer er ganske så enkel når jeg ser tilbake:

Din forretningsidé må klaffe med følgende kriterier;

  • Du må ha et brennende engasjement for utfordringene du skal jobbe med
  • Det må være et skifte i markedet; gjennombrudd for en ny teknologi
  • Det må være noe nytt som har potensiale til å forandre hverdagen til folk flest
  • Markedet må være i vekst
  • Det må være mange store selskaper som satser
  • Du må kunne se muligheter i en liten del av dette markedet
  • Du må begrense deg og spesialisere deg
  • Du må kunne tilby noe som er like godt eller bedre enn dine konkurrenter
  • Klarer du i tillegg å tilby det til en bedre pris, er du i mål

Testen på om du har oppfylt disse kriteriene er om du kan si følgende til dine kunder:

Jeg har noe jeg vet du trenger. Min løsning er like så god eller bedre, men enklere enn mine konkurrenter. Du forstår umiddelbart hvorfor det jeg har løser et problem for deg, her og nå. Jeg kan levere det straks, og gjerne til halv pris av hva mine konkurrenter tar.

Vellykkede gründere finner ikke opp kruttet på nytt

Kan du velge ut et sett av standardiserte tjenester, spesialisere deg på en liten del av markedet som er i stor vekst? Ikke finne opp noe krutt, simpelthen sette sammen det som finnes fra før, på en litt smartere måte til en bedre pris? Noe som løser dine kunders behov der og da? Ja, da har du en vinner og du lykkes som gründer.

Ser du etter en inspirerende, kunnskapsrik og underholdende foredragsholder til ditt neste arrangement?

Les mer om mine foredrag her

De andre, store gigantene har nemlig ikke det du har som gründer: Fleksibilitet, evne til å handle hurtig og betjene kundene umiddelbart. Jeg skal eksemplifisere det med fire av mine selskaper:

  • UNIC – vi leverte PC´er til folk flest – til halv pris
  • RiksNett – vi gjorde det mulig å enkelt koble seg til internett til halv pris
  • Active24 – vi ga bedriftene en plass på nettet, enkelt og til halv pris
  • Cloudnames – vi hjelper bedriftene å bli gode på nett, enklere og til en brøkdel av prisen

Da jeg startet mitt første selskap UNIC (som var norges raskest voksende bedrift på 80-tallet uansett bransje), klaffet alle kriteriene:

  • Dataindustrien var i sterk vekst; alle snakket om hvordan EDB – elektronisk databehandling, som det het, ville forandre arbeidslivet
  • Den personlige datamaskinen (PC) kom og “alle” skulle ha den, også hjemme
  • Det var et stort skifte i teknologien; i stedet for store, dyre datamaskiner fra leverandører som Norsk Data og – om noen husker de, Tiki data, kunne du kjøpe en PC for en brøkdel av prisen
  • Alle skulle inn i markedet og erstatte de dyre, tungvinte datamaskinene
  • Det krydde av leverandører som sloss om oppmerksomheten for utstyr, programvare, opplæring, konsulenttjenester og så videre, til de som skulle ta i bruk datamaskinene

Hva gjorde vi som gründere i UNIC? Vi importerte noen modeller fra Taiwan. De kostet en tredjedel av de modellene som de andre importørene kjøpte fra amerikanske produsenter. (Som også ble produsert på Taiwan)

Hemmeligheten var at vi gikk rett til produsenten på Taiwan, flaksen var at det var Acer, som ble et av de store merkene.

Så kom Internett. Alle skulle koble seg på nett. Hva gjorde vi? Samme leksa: Televerket, som det het den gangen, mistet monopolet og ble Telenor. Store aktører hev seg på banen. France Telecom og Telia ville inn i markedet. Hva gjorde vi? Vi startet RiksNett og spesialiserte oss på en ting: “Internett på boks”. Vi leverte én tjeneste og kun det. Mens de andre selskapene skulle levere telefoni, ISDN, mobilløsninger, sentralbord, valgte vi en liten del av markedet med ett enkelt budskap: Vi vet du skal koble deg på nett. Hos oss får du en enkel løsning og den koster halvparten av hva de andre skal ha.

Da vi startet Active24 (Nå en del av Loopia) skulle alle registrere domenenavn, men det var håpløst komplisert. Skulle du ha din egen bedrift på nett, måtte du ha en egen server. Akkurat da kom Microsoft med en ny programvare som gjorde det mulig å forenkle, automatisere og fordele kostnadene på flere maskiner. Standard software, standard løsning, men satt sammen på en måte som gjorde at det ble enkelt og billig for kunden. Konkurrentene, som det var mange av, skulle levere alt. Vi leverte en enkel måte å registrere bedriftens nettadresse og en plass på nett.

Icann som overser og administrerer regelverket til alle toplevel domenene i verden åpnet for noen år siden for at «alle» kunne søke om å opprette og administrere nye domener. Det var riktignok strenge krav til kompetanse, teknisk platform og finansiering, så det tok noen år å få alt på plass. DotGlobal var det eneste norske selskapet som søkte om å opprette et åpent tilgjengelig domene – «.global» I konkurranse med Amazon, Google og flere andre fikk vi også godkjent søknaden for «.cloud». I dag er DotGlobal et verdensledende alternativ til de som har internasjonale ambisjoner, men som ikke finner plass hos «.com».

Med Cloudnames så vi nok et skifte i teknologien. WordPress-revolusjonen gjør at du nå kan bli god på nett til en brøkdel av prisen. Med standardiserte designmaler og et utvalg av plugins kan du med litt hjelp lage et profesjonelt nettsted til en brøkdel av prisen. Alle verktøyene som er tilgjengelige gjør at en hvilken som helst bedrift med store ambisjoner, men et lite budsjett, kan bli like god som de store selskapene.

Med Tenk Digitalt AS bistår vi virksomheter med digital kommunikasjonsstrategi. Har du et produkt eller tjeneste som egner seg for digital markedsføring? Da må du ha en strategi for hvordan du skal kommunisere verdiforslaget ditt og nettsider som kommuniserer til din målgruppe i effektive digitale kanaler. Alt for mange bedrifter har nettsider som ser pene ut, men som ikke virker. Du må ha nettsider med de riktige verktøyene som gir deg besøk til nettsidene dine og som konverterer til salg.

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på jan@storehaug.no eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett.

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Klikk her for å laste ned din kopi av foredraget (slides) om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag:

Slik lykkes du med digital markedsføring

Andre artikler jeg anbefaler:

Recommended Posts

Legg inn kommentar

Start typing and press Enter to search

Opsjonsskatt Jan Sollid StorehaugHvorfor lykkes ikke norske oppstartsbedrifter internasjonalt Jan Sollid Storehaug

Send this to a friend