Praktiske verktøy du kan bruke til din oppstartsbedrift Jan Solid Storehaug

Gründervennlige gratisverktøy for oppstartsbedrifter

Bruk gratisverktøy til din oppstartsbedrift og bli god på nett. Skal du lykkes i dag med en oppstartsbedrift må du ha en sterk digital strategi. Du må rett og slett være god på nett.

Smarte gründere og småbedrifter har også forstått dette. Selv med begrensede ressurser kan de skape funksjonelle og kostnadseffektive løsninger du bare kunne drømme om for noen år siden. Den fjerde industrielle revolusjonen – eller IT-revolusjonen – er en gavepakke til alle gründere.

Å være god på nett handler om å skape gode prosesser, dialoger og skreddersydde kundereiser. Alt starter som regel med et nettsted og tilstedeværelse i sosiale medier. Du må mestre digital markedsføring, komme i dialog med kundene til en akseptabel pris, presentere dine produkter og tjenester og være i stand til å levere til rett tid.

Synes du dette virker uoverkommelig for en gründer eller en liten bedrift med få ansatte? Til nå har svaret for mange vært ja; Det har vært vanskelig og gjerne for dyrt. Bare for kort tid siden kunne et høyst ordinært nettsted koste flere hundre tusen kroner dersom man satte bort utviklingsjobben til et web designbyrå.

To grunner til at IT-revolusjonen er gunstig for gründere

  1. Knallhard konkurranse 
  2. Eksplosjon av tilgjengelig programvare i nettskyen

Sterk konkurranse har gjort at nye forretningsmodeller har utviklet seg til fordel for gründere og småbedrifter.

Apples iPhone endret alt

Med iPhone revolusjonerte Apple smarttelefonen, og en av årsakene til den raske suksessen i markedet var App Store. De lanserte hundretusener av små applikasjoner som brukerne enten kunne laste ned gratis eller til noen få kroner.

Med et lite tastetrykk var de lastet ned på telefonen. Så brukervennlig, og det virket! Konsekvensen var at mye kostbar software forsvant over natten. Håndholdt GPS? På telefonen. Plutselig kunne du utføre relativt komplekse oppgaver på din lille håndholdte telefon. Vi hadde ikke lenger behov for andre duppedingser. Selv hadde jeg nylig kjøpt en Garmin håndholdt GPS til 6.-7.000 kroner. Etter lanseringen av iPhone kunne jeg laste den ned for noen hundrelapper til min iPhone. Ergelsen ble raskt erstattet med en barnlig glede over alle de andre funksjonene jeg kunne få på mitt lille håndholdte vidunder. I dag vet jeg at de fleste udekkede behov kan løses på min håndholdte superdatamaskin. Det finnes en app for nær sagt alle behov. Jeg søker, leser brukeranmeldelser og antall nedlastinger, og vips så har jeg en helt ny funksjon. Ofte for under en hundrelapp.

Datamaskinene er flyttet til skyen

I dag kan du kostnadseffektivt leie alt du trenger av dataressursser av skyleverandører som f. eks. Amazon. Du spesifiserer hva du trenger og betaler for det du bruker, på samme måte som du betaler for elektrisitet til huset. I dag kjøper vi skybasert datakraft. Du har tilgang til alle ressurser du trenger fra en liten datamaskin,  så lenge den er på nett. Ikke tar det plass og du betaler bare for det du bruker akkurat når du bruker det.

Du kan også leie spesialisert programvare. Mens du tidligere måtte installere en Office-lisens på din lokale maskin, kan du nå leie den.Det samme gjelder andre nettbaserte løsninger. I prinsippet kan “alt” kjøpes og kjøres i skyen. I dag får du også særnorske regnskaps -eller faktureringsystemer og spesialisert programvare for de fleste bransjer.  For mange software-selskaper haster det med å komme seg til skyen. Det har blitt den nye måten å levere It-tjenester på. Et eksempel på norsk programvare som har gjort terskelen lavere for å føre eget regnskap er det norske selskapet fiken.no Forenkling og automatisering gjør at en liten bedrift kan spare titusner på å føre regnskapet selv, eller gjøre det i et samarbeide med en regnskapsfører.

Tradisjonell programvareutvikling er under angrep

For tung, kompleks programvare betaler du fortsatt titusenvis av kroner for å få tilpasset din virksomhet. Fortsatt er det bransjer som er villig til å betale titusen om ikke hundretusener for spesialtilpasset programvare, simpelthen fordi nytteverdien av programvaren er større enn kostnadene til anskaffelse og vedlikehold. Norske programmerere sitter fortsatt godt på sine kontorer og fakturerer 1.850,- kroner timen pluss mva for å vedlikeholde og videreutvikle gammel programvare. Men ikke lenge.

Programvareindustrien har lenge kjent på konkurransen fra indiske og østeuropeiske utviklere som kan gjøre det samme for en brøkdel av prisen. Selv om du tredobler prisen for å kompensere for forskjellen i kulturelle forskjeller og arbeidsmetode, er konkurransen beinhard på hyllevareproduksjon. Mange norske programvareutviklere har for lengst tatt konsekvensen av dette og etablert avdelinger i de samme landene.

Plugins erstatter programmerere

Fremveksten av WordPress som publiseringsplattform er et godt eksempel. (CMS/Content Management System) WordPress er utviklet gjennom en gigantisk dugnad hvor programvarens kildekode er fritt tilgjengelig og åpen for alle. WordPress kan fritt lastes ned, modifiseres og brukes som man vil. Koden videreutvikles av tusenvis av frivillige bidragsytere over hele verden, illustrert ved at den er oversatt til mer enn 7o språk, selvsagt også på norsk.

Unngå fellen mange går i ved å bruke andre gratisplattformer. De er ofte enkle å ta i bruk, men du blir gjerne begrenset når du skal komme deg videre fra et helt grunnleggende funksjonelt nettsted. Om du ikke vil bruke WordPress, sjekk hvor mange brukere alternativ plattform har – og google omtaler!

I og med at WordPress kan tilpassses fritt blir det også laget utallige løsninger som dekker svært mange behov. Så populært er WordPress i dag at ca 23 av 100 nye nettsteder i verden baserer seg på en WordPress installasjon. Grunnideen til utviklerne var å lage en plattform som skulle gjøre det enkelt for folk, uten programmeringskunnskaper, til å legge til, endre og administrere alt innhold på sitt nettsted.

Ser du etter en inspirerende, lærerik og underholdende foredragsholder til ditt neste arrangement?

Les mer om mine foredrag her

Og hva betyr dette for en gründer eller en bedrift med små ressurser? Finner noen et udekket behov som mange nok etterspør, ja så kommer det ganske så sikkert en plugin som dekker det. En plugin er et programtillegg som gir en tilleggsfunksjon til WordPress. Sist jeg telte opp, var det utviklet ikke mindre enn 43.374 plugins, lastet ned over en milliard ganger.

Hva er motivasjonen for å utvikle gratis plugins?

Utviklerne verden over gjør det fordi de vil løse noe for fellesskapet og lønnes med stolthet over å få det til. De mottar gjerne donasjoner fra fornøyde brukere. Heldigvis ser også mange utviklere det enorme kommersielle potensialet. For en liten bedrift med trangt budsjett er det selvsagt bra at forretningsmodellen ofte gir deg grunnleggende fuksjonalitet, gratis. Lykkes du med din forretning, ja da er du også villig til å betale noen hundrelapper for mer funksjonalitet. Plugins tilbys ofte helt gratis, mens mer omfattende løsninger tilbys gratis og så kan du oppgradere etterhvert som behovet øker.

Dette passer gründere og små bedrifter som hånd i hanske. Gratisversjonene dekker gjerne behovet i starten. Den dagen du har behov for oppgradering har du sannsynligvis lykkes med din forretning på nett, og betaler glad og fornøyd en liten sum for å få flere funksjoner.

Skal du lage en nettbutikk hvor du selger digitale eller fysiske produkter? For bare kort tid siden var det enten en dyr ferdigutviklet programvare eller et utviklingsprosjekt som ville koste hundrevis av tusen å (aldri) få ferdig. I dag kan du med WordPress velge blant hundrevis av plugins. Gratis å ta i bruk, ferdige løsninger. Smarte norske plugin-utviklere har laget tillegg som også løser sære norske regnskapsbehov eller betalingsmoduler som passer norske forhold. De betaler du for, men som med iPhone og Appstore; Du klikker, laster ned og det virker.

Softwareindustrien utsettes også for disruptive aktører. De som ikke kjenner sin besøkelsestid risikerer å bli møtt av en plugin-utvikler fra et eller annet sted i verden som gir det bort gratis. Mot muligheten av å tjene noen kroner om du blir veldig fornøyd.

Noen andre nyttige verktøy jeg bruker og kan anbefale

  • Hele google-universet. Har du ingen Gmail-konto? Skaff deg en og du finner nesten “alt” du trenger av gratisverktøy
  • Google docs er spesielt nyttig fordi du kan jobbe og dele dokumenter med andre, “live”.
  • Registrer ditt eget domene? Jeg bruker storehaug.no som min personlige e-post og nettadresse. Selv jan@storehaug.no er en gmail-adresse med all funksjonalitet. Jeg betaler 8EUR i måneden og har ubegrenset lagringsplass til alle dokumenter, video og hva det måtte være.
  • Appear.in som alternativ til Skype – videokonferanse
  • Pexels.com – gratis bilder til det meste
  • Canva.com – enkelt å redigere bilder til alle formater du trenger
  • Trello.com – enkel administrasjon av oppgaver personlig og i grupper
  • Om du ikke allerede har gjort det, lag deg konto på de viktigste sosiale kanalene. Øverst på listen er LinkedIn, Facebook og Twitter. Særlig anbefaler jeg LinkedIn. Les mer artikkelen “Slik får du tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn” om du vil vite hvorfor.
  • Lær deg de grunnleggende reglene i digital markedsføring. Les mer om dette i artikkelen “Slik lykkes du med digital markedsføring

Er du litt rusten på bruk av PC? Jeg startet som gründer med å importere PCér og lo av de som drev med håpløse Mac. Etter at jeg ble overbevist av min kone om å prøve iMac har jeg aldri sett meg tilbake. Jeg får nesten angst om jeg prøver å bruke en PC i dag. På Apples iMac eller min bærbare Macbook har jeg det meste jeg trenger og alle programmene fungerer sømløst sammen.

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på jan@storehaug.no eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett. Sjekk gjerne ut nyttige guider du kan laste ned her

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Jan Sollid Storehaug Digital Markedsføring 29 oktober 2018

Klikk her for å laste ned din kopi av foredraget (slides) om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag:

Slik lykkes du med digital markedsføring

Andre artikler jeg anbefaler:

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Ser du etter en foredragsholder til ditt arrangement? Ring meg gjerne på 97512077 eller finn tid som passer for et nettmøte direkte i min kalender. Ved siden av å holde foredrag er jeg daglig leder av Tenk Digitalt AS. Jeg er gift med Bente Sollid Storehaug og sammen har vi 5 barn i alderen 13 til 24 år. Vi deler vårt liv mellom familie og jobb i Oslo og småbruket vårt i Bølingshavn på Hvaler.

Slik lykkes du bedre med dine foredrag

Finn ut om Jan Sollid Storehaug er ledig for ditt arrangement

Helseteknologi står frem som vinner etter pandemien

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

SISTE POSTER

Book et nettmøte for å diskutere ditt arrangement

HJELP MEG DELE DENNE ARTIKKELEN