Når Kennedy vinner valget i 2024

Hva om vi mikser science fiction med avansert teknologi og kunstig intelligens? En nærliggende tanke i disse valgkamptider er at 3D-utgaven av John F. Kennedy vinner det amerikanske presidentvalget i 2024 med klar margin. 

I 1960 vant Kennedy fordi han var den første presidentkandidaten som forsto hvordan man kunne vinne et valg gjennom hvordan man fremsto på TV. I en berømt TV-debatt viste Kennedy seg frem og snakket direkte til sitt publikum.

En blek Nixon tapte mot sjarmen til Kennedy

For første gang i historien kunne amerikanske velgere sekandidaten, ikke bare høre han. Nixon var blek, usminket og syk etter en nylig sykehusinnleggelse, mens de så de en engasjert og sjarmerende Kennedy med masse energi.

De som hørte debatten, mente at Nixon vant. De som  debatten, mente Kennedy vant overlegent og stemte på ham. I 1960 leste de fleste om kandidatene i avisene eller hørte dem på radio, men det var åpenbart nok TV-seere til å sikre Kennedy en valgseier med rekordlavt flertall med 0.17 % av stemmene.

Obamas Facebook-valg i 2008

Barrack Obama ble det første presidentkandidaten som fikk utnytte kraften til sosiale medier som Facebook og Twitter. Han kommuniserte til den yngre generasjonen i deres kanaler og på derespremisser. I ettertid kaller valgforskere seieren i 2008 for Obamas Facebook-valg. Han ble den første kandidaten som brukte Facebook, Twitter og Youtube som en integrert del av sin kampanje.

Siden den gang har digitale markedsførere fått en rekke nye verktøy, og de yngste velgerne synes at Facebook og Twitter forlengst er passé. Året startet med analyser som viste at en tredjedel av amerikanske tenåringer har forlatt Facebook til fordel for andre kanaler. Nå er det Instagram, Snapchat, Periscope og en rekke nye kanaler du knapt har hørt om. Kjenner du Pheed, Sulia, Thumb.it, ShareBloc, Medium, Chirp eller Lerarnist? Ikke det? Dette er bare noen av mange hundre nye kanaler som kjemper om oppmerksomhet fra unge velgere.

Velgerprofiler med all innsikt

Hvordan skal en presidentkandidat vite hvilke kanaler som er best egnet for kommunikasjon og læring? Hvordan får de innsikt og kunnskap om hva velgerne virkelig er opptatt av og hvordan dette stemmer overens med eget budskap? Hvilke budskap når frem? Og ikke minst; det avgjørende øyeblikket når velgeren bestemmer seg for å støtte kandidaten eller donere penger til kampanjen?

Dyktige markedsførere vet nøyaktig hvor mange potensielle velgere som har sett et budskap i digitale kanaler. De samler inn data, måler og analyserer. Deretter bygger de velgerprofiler, såkalt digitalt DNA. De kjenner de ulike kanalenes innflytelse og de vet hvordan de kan maksimere målene ved å teste ulike kampanjebudskaper og optimalisere medie-investeringene. 

De vet imidlertid ikke hele årsaken til at handlingen skjedde. Det vet ikke om det var en kombinasjon av et radiointervju, TV-kampanje, annonser i aviser, artikler lest på nett, artikler delt av venner og til slutt den ene enkeltstående interaksjonen som gjorde at velgeren bestemte seg. Det er et møysommelig samspill mellom en fysisk verden og en online verden. Det hjelper lite at du kan måle kampanjens kostnad per klikk eller kostnad pr konvertering i et bestemt øyeblikk. Det må kjenne innflytelsen til alle interaksjonene som har vært, i hvilke kanaler de har skjedd og hvordan velgerens reise har vært frem til det avgjørende øyeblikket. Og ikke minst, hva reisen har kostet.

Når kandidatene vet alt om deg

Så kommer min science fiction-vinkling som også var innledningen til denne artikkelen. Når kandidatene vet alt  om velgerne sine; de vet hvilke budskap som har størst innflytelse, hvilke kanaler som er mest effektive, de kjenner alder, kjønn, bosted og hvilke budskap som faktisk virker. På basis av all denne innsikten blir det også mulig å beregne ROMI (Return on Media Investment) for kampanjen.

Presidentkandidaten kan personifisere budskapet sitt. Om han eller hun gir sin støtte til økonlogisk landbruk i landbruksområder i USA, i et geografisk område hvor bøndene sliter, ja så behøver ikke kandidaten å si det samme i New York.

Kandidaten snakker utelukkende til de som er i målgruppen, mens hans sterke digitale team måler hvor mange interaksjoner han har på akkurat det budskapet, hvilke velgere som responderer, fra hvilke enheter og forskjeller mellom de ulike regionene. Slik blir kommunikasjonen mer relevant og målrettet og kandidatene kan forsterke budskapet i de kanalene som leverer gode resultater.

Hvorfor vinner Kennedy valget i 2014?

I 2024 trenger du ikke å teste hvilke budskap som når frem til de forskjellige målgruppene. Du kan forme ditt politiske program på en helt ny plattform. Du sier; What the heck, jeg vil bli president, jeg har ikke noe spesielt program, men jeg forstår velgernes ønsker og behov.

Jeg gir velgerne det de vil ha.  Jeg tester ut alle mine prøveballonger og raffinerer budskapet mitt etter hva velgerne faktisk responderer på. Det som virker, kjører jeg videre på. Desto flere donasjoner og jo større oppslutning jeg får, desto mer forsterker jeg det vinnende budskapet.

Demokrati på en ny måte? Da får vi kanskje de politikerne vi fortjener? Kandidater som lytter til velgerne sine. Som forstår hver og en?

Hvem er denne kunstig intelligente kandidaten?

Jo, det er selvsagt en 3D-versjon av John F. Kennedy, lik den vi har sett av Michael Jackson og Elvis Presley. Bare mye bedre enn i dag.

The King is not dead! He just got re-elected!

Recommended Posts

Legg inn kommentar

Start typing and press Enter to search

Opsjonsskatt Jan Sollid StorehaugSkatteskjerpelse for gründere Jan Sollid Storehaug

Send this to a friend