Kjøreautomatisering kan spare samfunnet store beløp på mindre køer. Vi trenger mindre, smalere veier og får frigjort store arealer som i dag brukes til parkering. Bilen kan settes i arbeide som «taxi» når du ikke bruker den.
Verkstedene må finne seg annet å gjøre fordi vi får langt færre trafikkulykker og vi trenger langt færre biler fordi de få som brukes, brukes mer effektiv.
Helt nye bransjer vil også oppstå med tjenester og yrker til å betjene disse som vi i dag knapt kan forestille oss. Hva skal vi bruke all ledig tid i bilen til?
5 nivåer før vi har total kjøreautomatisering
Bilindustrien definerer 5 nivåer for selvkjørende biler, hvor nivå 5 er full kjøreautomatisering under alle forhold. Andre nivåer krever oppmerksomhet fra fører eller at bilen ikke kan kjøre overalt.
TESLA sier deres biler skal kunne oppgraderes til nivå 5 innen 6 måneder. FORD og VOLVO sier de vil ha biler uten ratt og bremsepedaler (Nivå 4) klare i 2021.
Volvo sier de vil ta fullt ansvar for eventuelle ulykker som skjer med kjøreautomatisering. Så gjenstår selvsagt regulatoriske begrensninger som hvor bilene får kjøre, juridiske (hvem er ansvarlig, produsent, fører, bil) og avklaring med forsikringsselskaper.
Hva tror du? Når ser vi de første selvkjørende bilene på norske veier? Vil du være først ute?
Les mer om de 11 største produsentenes planer her:
Hvordan vil du reagere i ditt første møte med en førerløs bil?
For å finne ut dette kler han seg ut som et bilsete og sjekker reaksjonene blant publikum. De fleste av oss forsøker å få øyekontakt med sjåføren før vi krysser et fotgjengerfelt. Hva skjer når sjåføren ikke er der?
Ford tester reaksjonene og eksperimentere med lyssignaler som kommunikasjon mellom bil og sjåfør.
Elon Musk hevder at han i løpet av de neste 6 månedene la en Tesla kjøre uten assistanse mellom New York og Los Angeles. Bilgiganten har ambisiøse programmer for selvkjørende biler.
Norske myndigheter har begynt arbeidet med reguleringer med flere prøveprosjekter med førerløse biler (busser) i Norge. Du kan selv teste de ut på Fornebo og i Stavanger.
Det er førerløse biler helt selvkjørende uten ratt og bremsepedaler, men foreløpig i en svært så begrenset rute. Vi kommer til å se kjøreautomatisering i Norge i en fremtid ikke så langt unna. Det er sannsynligvis ikke teknologien som begrenser oss, men regulatoriske rammeverk og ikke minst våre egne holdninger til førerløse biler.
Norske båter først ute med kjøreautomatisering
Selvkjørende norske båter omtalt i Techcrunch. Med selskapet Massterly vil Wilhelmsen og Kongsberg ta en ledende posisjon i verden for utvikling av skip med kjøreautomatisering. Spennende om Norge kan ta en ledende posisjon med ny revolusjonerende teknologi til sjøs – ikke minst for miljøets skyld!
Les hele omtalen her: