Vil din neste bil være selvkjørende?

Nå kjører helt selvkjørende biler som taxi i Phoenix i Arizona, USA.

Tillatelser er gitt fra amerikanske myndigheter. Foreløpig får bilene kjøre i et begrenset geografisk område. Tjenesten er kun tilgjengelig for et utvalgt antall av Waymos kunder. (Waymo er eid av Alphabeth/Google). De har deltatt i et prøveprosjekt og får nå anledning til å bestille selvkjørende taxi via en app.

I bilen sitter det en representant fra selskapet, ikke for å kjøre, men å tilby assistanse til passasjerene.

Snart vil 20.000 biler kjøre av seg selv 

Google har som vanlig ambisiøse planer. Så mange som 20.000 elektriske SUV er bestilt og under levering fra Jaguar.

Bilene blir utstyrt med selvkjørende teknologi og når flåten er utplassert innen 2020 vil så mye som 1 million reiser leveres daglig.

Få oppfinnelser har endret våre hverdagsliv enn bilen og flyet. Overgangen fra hest til biler og fly har på under 50 år forandret våre liv på en måte som ville vært vanskelig å forstå for tidligere generasjoner. Vi har hatt en enestående velstandsutvikling takket være dramatisk forbedring i hvordan vi transporterer mennesker og varer over korte og lange distanser.

Overgangen til autonome – selvkjørende – kjøretøy vil skape like store omveltninger i våre liv og sannsynligvis gi samme impuls til verdiskapning i hele verden.

Fremtiden er lys på mange måter, men samtidig er mange skeptiske til droner, selvkjørende biler og for ikke å snakke om selvkjørende fly. Tør du sitte ombord i et fly uten pilot?

Mange mener også at det er langt frem før vi ser selvkjørende biler på norske veier. Selvkjørende biler vil uansett bli introdusert gradvis.

Selv om nær 50 % av alt nybilsalget i Norge i dag er elektriske biler, utgjør de enda noen få prosent av den samlede bilparken.

Slik vil det også bli med selvkjørende biler. Vi vil få et blandet trafikkbilde med selvkjørende og vanlige biler.

La din Tesla kjøre som taxi mens du sover

Tenk deg en fremtid ikke så langt unna hvor Tesla lanserer et «Uber-konsept» hvor du via appen melder deg inn i en selvkjørende Taxi-pool. Når du ikke bruker din bil, sender du den ut i trafikken som Taxi. Ville du synes det var greit at andre bruker bilen din når du ikke trenger den?

I dag er familiens største kapitalgjenstand etter bolig gjerne en eller ofte flere biler. De blir brukt forsvinnende liten del av tiden. De fleste oss har et bilhold som bare er utgifter. Bilen står parkert mesteparten av døgnet. Med en slik løsning vil kostnaden til bilhold være en brøkdel av hva det er i dag.

Det vil også være en impuls som vil kunne motvirke skepsisen mot selvkjørende biler.

Tony Seba, forfatteren av Clean Disruption of Energy and Transportation mener at alle biler som selges innen 2025 vil være elektriske.

Dramatisk fall i priser og kostnader ved transport

Bilene vil falle dramatisk i pris, og langt færre av oss vil eie biler, men leie transporttjenester ved behov. De få av oss som selv ønsker å eie bilen vil gjøre dette med et ganske så annerledes regnestykke enn hva som er tilfelle i dag.

Kostnaden ved å leie bil som en tjeneste vil være en tiendedel av kostnadene vi i dag har med å eie en bil.

En bransje er moden for total disrupsjon når ny teknologi enten er 10 ganger bedre eller like god til en tiendedel av prisen.

Vi har flere eksempler på dette gjennom vår nære historie. Helt fra bilen som erstattet hesten på noen få år, via strøm som ble innlagt i hus og fabrikker og i nyere tid hvordan PCén erstattet de store, dyre minidatamaskinene og bragte datamaskiner til «alle. Internett snudde opp ned på hvordan vi kommuniserer og gjør forretninger i nyere tid. På 10 år har smarttelefonen erstattet så mange som 40 fysiske produkter, samlet i en liten håndholdt datamaskin som vi alle er avhengig av.

Endringene sniker seg nesten umerkelig inn og blir en del av vårt liv.

Hvem hadde trodd for bare noen få år siden at nær 50 % av nybilsalget i Norge skulle være elektiske biler?

Selvsagt er dette et særnorsk fenomen fordi myndighetene unnlater å skattelegge elektriske biler. Det viser imidlertid at økonomiske incentiver er en sterk motivasjon forutsatt at bilene ellers er like gode eller bedre enn bensin/dieselbiler. Det samme resonnementet gjelder også for markeder hvor prisen enda ikke er et hovedargument.

De store produsentene har alle ambisiøse programmer for å gjøre bilene elektriske. Etterhvert som masseproduksjon gir stordriftsfordeler vil bilene falle dramatisk i pris. Rett og slett fordi de er enklere og billigere å produsere. Og bransjen angripes fra andre aktører enn de tradisjonelle produsentene. Hvem hadde få få år siden trodd at Google, Uber og kanskje Apple skulle utfordre bilindustrien?

CEU Kevin Clark i Aptiv Inc har som ambisjon om å kutte kostnadene for å gjøre biler selvkjørende biler med mer enn 90 % til ca 5.000 dollar innen 2025, melder REUTERS

Kostnadene vil falle fort som følge av teknologiutviklingen og høyere volum. En fortsatt forbedring i batteriteknologi vil drive kostnadene videre ned. Bransjen har mye å hente i kostnadseffektivitet simpelthen fordi en elektrisk bil og motor er mye enklere enn tradisjonelle bensin/dieselmotorer.

LES OGSÅ: Historisk bilsalg: Annen hver nybil er nå elektrisk

Når vi tenker transport på en helt ny måte og tenker på dette levert som en tjeneste vil det dukke opp kreative nye ideer og bransjer vi i dag ikke kan forestille oss.

Bransjer forsvinner og nye oppstår

Elektriske og etterhvert selvkjørende biler vil snu opp ned for bransjer som i dag er vant til å betjenes den gamle bilparken. Hva skal bilforhandlere gjøre når bilen kjører hjem til deg og den kjøpes på nett? Kanskje testet med VR, eller om du vil «prøvesitte» så kommer den hjem til deg?

Hva med serviceverksteder som får langt færre biler å reparere?  Ulykkestallene går kraftig ned, så hva skal forsikringsselskapene gjøre for å erstatte en av sine største melkekuer?

Hva med parkeringsselskaper? Vi får langt færre biler og de er på veien hele tiden når de ikke står på en ladestasjon.

Hva skal vi gjøre med alle arealene som i dag opptas av parkeringsplasser? Hvem skal anlegge parkanlegg eller tenke helt nytt i bysentrum som i dag er fylt opp med parkeringsplasser?

På enda lenger sikt kan dette også få konsekvenser for veiutbyggingen. Selvkjørende biler trenger ikke så brede veier.

Hva skjer med prisene på eiendom i sentrale strøk når folk ikke lenger synes det gjør noe å pendle en time eller to eller lenger når du kan bruke tiden i bilen til jobb eller andre aktiviteter?

Og ikke minst: Hva skal vi bruke tiden i bilen på når vi ikke lenger trenger å fokusere på trafikk og egen kjøring? Hvilke nye tjenester vil dukke opp som følge av all denne frigjorte tiden?

Da har vi enda ikke begynt å diskutere droner. Uber sier de skal ha en kommersiell tjeneste klar innen 5 år. Hvor mye av varetransporten vil skje med droneleveranser? Når får vi droner for persontrafikk?

LES OGSÅ: Finland tester pakkelevering med drone

En stor «hjerne» – koblet sammen i skyen

Tenk på selvkjørende biler med hver sin «hjerne» som er koblet sammen med alle de andre bilene. Bilene vil være koblet sammen i skyen og automatisk oppdatere hverandre på trafikkbildet. De vil lære av hverandre og utveksle erfaringer.

Uavhengig av om du selv eier en selvkjørende bil vil nettverket kjenne deg igjen. Setter du deg inn i en selvkjørende taxi eller låner naboens bil, vil bilen automatisk kjenne deg igjen og kjenne dine preferanser. Bilsetet justeres slik du foretrekker og din favorittkanal på din strømmetjeneste spiller av din musikk eller film – eller henter frem ditt favorittspill. Eller henter frem akkurat det du jobbet med sist du var koblet til nett.

I en selvkjørende bil kan du bruke tiden din til akkurat hva du vil. Slappe av eller jobbe i stedet for å bruke tiden på å kjøre. Kø? Med selvkjørende biler blir trafikkaviklingen langt mer effektiv. Er det likevel kø, slipper du å irritere deg – du bruker din tid som du vil.

Tillit til teknologien er største utfordring

Waymo lanserer selvkjørende taxi med «Vi bygger verdens mest erfarne sjåfører!»

På snaue 10 år siden Google lanserte sitt prosjekt med selvkjørende biler har de tilbakelagt mer en 16 millioner kilometer, så godt som uten uhell.

Den største utfordringen med selvkjørende biler er ikke teknologien, men at vi mennesker får tillit til at det virker. Selv om det dør millioner på veiene i dag som følge av menneskelige feilvurderinger leser vi knapt nyheter som handler om trafikkuhell. Tenk så mange mennesker som blir kvestet i trafikken? Når en selvkjørende bil dreper et menneske i trafikken blir det nyhet over hele verden.

Et av de fremste argumentene for selvkjørende biler er trafikksikkerhet. De fleste trafikkuhell skjer i dag som følge av menneskelige feilvurderinger, uvettig kjøring eller kjøring i rus.

Sikkerhet er et av de viktigste argumentene for selvkjørende biler

Selv om selvkjørend biler i testing har tilbakelagt millioner av kilometer er det få – faktisk bare ett kjent – fatale uhell med selvkjørende biler. Det var en selvkjørende Volvo i  regi av Uber som drepte 49 år gamle Elaine Herzberg i Arizona da hun skulle krysse gaten.

Største hindring for selvkjørende biler i dag er hverken teknologi eller myndighetenes regulering, men vår tillit til bilen. Ikke bare deg i bilen men alle andre på veien. Derfor vil innføring av selvkjørende biler skje gradvis.

Bilprodusentene bruker i dag maskinlæring for simulerer og testing av sikkerhet. Etterhvert som det blir flere biler på veiene vil simulering erstattes med faktiske erfaringer som utveksles mellom bilene, ikke bare en produsent – men sannsynligvis i et gigantisk nettverk som alle vil hente læring fra.

Det er også en rekke teknologiske utfordringer som krever samarbeide mellom bilprodusentene. For å lykkes med sammenkobling av alle biler på tvers av produsenter må det utformes et universelt AI-språk. All interaksjon mellom sjåfør, bil og omgivelser må skje gjennom et felles, uniformt språk for AI i selvkjørende biler – uavhengig av hvem som er produsent. Når selvkjørende biler blir introdusert vil bilen sannsynligvis sjekke din valgte rute se om det er trafikkuhell eller andre hindringer før den tillater deg å kjøre i selvkjørende modus.

Frykten for selvkjørende biler Jan Sollid Storehaug

Da bilen ble introdusert i Storbritannia ble det lovfestet at en mann skulle gå foran bilen med et rødt flagg og den kunne ikke kjøre fortere enn 14 km. i timen.

Selvkjørende biler, busser og lastebiler i Norge

Autonome – selvkjørende – kjøretøy er naturligvis mye mer enn personbiler. De finnes i mange utgaver og størrelser. Små og store busser og lastebiler vil forandre måten vi tenker transport på veien.

Volvo Trucks har nettopp inngått en avtale med Brønnøy Kalk AS.

Lastebiler fra Volvo vil frakte stein fra en åpen gruve i Velfjord i Nordland til en havn fem kilometer unna. Volvo får betalt per tonn kalkstein som blir levert. Det er et eksempel på hvordan Volvo selger en transporttjeneste ved bruk av selvkjørende lastebiler. 

Ruter med selvkjørende mininbusser I Oslo

Aftenposten melder at Ruter har inngått avtale om leie av opptil 50 selvkjørende busser.

De første kommer allerede i vinter. Det morsomme er jo at bilene – som da de erstattet hesten – også er utstyrt med samme fartsbegrensning. Riktignok ingen mann med rødt flagg foran, men en «vert» som sitter i bilen for å betjene eller berolige eventuelle bekymrede passasjerer.

 

Selvkjørende busser fra Rter Jan Sollid StorehaugEndre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter forteller til Aftenposten at dette i første omgang er et prøveprosjekt over tre år. Kontrakten er å regne som en stor milepæl i for å få selvkjørende busser til Oslo-området. Ruter ønsker å utvikle tilbudet underveis i prøveperioden og lære mest mulig. Målet er at bussene skal være en del av Ruters tilbud om noen år.

Ny teknologi møter alltid motstand.

Innvendingene mot selvkjørende kjøretøyer er mange. «Det kan umulig gå i Norge med de værforholdene vi har her», «Vi har for krevende veier». «Det kan umulig være trygt». «Jeg vil aldri stole på en datamaskin bak rattet på min bil». Listen kan gjøres mye lengre. Slik er det gjerne med innføring av ny teknologi. Skepsisen og innvendingene er mange. Når nytteverdien eller økonomiske besparelser når et vippepunkt, blir teknologien allment tatt i bruk.

Innovatørene og de ivrigste teknologiinteressentene vil stå først i køen.

Som med Waymo/Googles prosjekt med selvkjørende biler som taxi i Arizona vil kun noen få slippes til. Jeg spår at mange vil stå i kø. Når fordelene i form av innsparinger og trafikksikkerhet blir åpenbare, vil «alle» ha selvkjørende biler.

Det kan skje fortere enn du kanskje tror.

 

LES OGSÅ:

De 9 viktigste teknologiene som forandrer din jobb

Ledig plass i garasjen for en robotfarmer?

SpotMini: Nå danser den!

De 11 største bilprodusentenes planer for selvkjørende biler 

Solvik-Olsen tror vi har selvkjørende biler på veien om et par år

Ruter har inngått avtale om leie av 50 selvkjørende kjøretøyer 

Waymos egne sider 

Hva tenker du? Er din neste bil en bil du leier eller kjøper? Er den elektrisk og kanskje selvkjørende?

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Helautomatisk landbruksproduksjon Jan Sollid StorehaugNår robotene kommer hjem tl deg Jan Sollid Storehaug

Send this to a friend