Når vi leser om selvkjørende biler, tenker vi oftest på en bil hvor vi selv er passasjer, men overlater kjøringen til bilen selv.
Selvkjørende leveransesystemer, helt uten passasjerer, er nemlig en voksende bransje.
Kan dette være et første steg på veien mot at “alt” blir selvkjørende? Enda er det nemlig et stykke frem til vi ser selvkjørende biler på veiene i Norge.
Teknologien er der (nesten), men det er store regulatoriske hindringer. Storbritannia vurderer, som første land i Europa å tillate selvkjørende biler på veiene allerede neste år.
Store samfunnsmessige besparelser
Autonome teknologier på alt som kan kjøre, fly og kjøre på vannet, ventes å skape større omveltninger i vår samfunnsstruktur – og stå for større verdiskapning enn den gang vi gikk fra hest til bil.
Når foreligger det en en analyse av et lite segment i dette området: For leveringssystemer uten passasjerer. En ny rapport at det vil skape verdier på nær 40 milliarder kroner.
Dette gjelder USA alene.
Rapporten fokuserer på selvkjørende biler (eller det som minner om en bil) som allerede er på veien og effekten av disse i perioden 2025-2035.
Flere, ikke færre arbeidsplasser
I motsetning til andre sektorer hvor arbeidsplasser blir automatisert og forsvinner, forventes det at autonome leveransesystemer vil skape helt nye oppgaver, f.eks med å plukke og pakke varer som skal leveres.
I rapporten fremgår det at til sammen 3, 4 millioner nye arbeidsplasser vil kunne oppstå ved bruk av denne teknologien.
Mindre skader og bedre miljø
Rapporten inkludert også vurderinger som handler om reduserte antall kollisjoner fordi det blir færre sjåfører på veiene, med en potensiell reduksjon på 348.000 trafikkskader.
I tillegg til spart tid for enkeltmennesker, forventes det også positiv effekt for miljøet med 407 millioner tonn redusert CO2-utslipp mellom 2025-2035.
LES RAPPORTEN: Economic impacts of autonomous delivery services in the US
R2 fra Nuro – første selvkjørende leveringssystem i USA
Rapporten ble laget av analyseselskapet Steer for AV-selskapet Nuro.
Nuro ble startet i 2016 og har nå 500 ansatte. De er mest kjent for å være det det første selskapet i USA som i februar i år fikk unntak for føderale krav til selvkjørende kjøretøy fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Unntaket banet vei for selskapets Nuro “R2”, et selvkjørende kjøretøy designet fra bunnen av for å frakte dagligvarer, pakker og leveranser fra restauranter.
Slik presenterer Nuro seg på sine nettsider:
LES OGSÅ: Selvkjørende biler – oppdatering
Amazon Scout er også på veiene i USA
Amazon leverer nå pakker til kunder i USA med sitt leveransesystem Amazon Scout. Er du kunde av Amazon i utvalgte områder, kan du gjøre bestilling som vanlig og der det er mulig, vil roboten bli sendt ut for å levere den.
Hva tror du kommer først til Norge? Amazons leveringsroboter eller Nuro2?