Selvkjørende Nuro2

Selvkjørende biler uten passasjerer

Når vi leser om selvkjørende biler, tenker vi oftest på en bil hvor vi selv er passasjer, men overlater kjøringen til bilen selv.

Selvkjørende leveransesystemer, helt uten passasjerer, er nemlig en voksende bransje.

Kan dette være et første steg på veien mot at “alt” blir selvkjørende? Enda er det nemlig et stykke frem til vi ser selvkjørende biler på veiene i Norge.

Teknologien er der (nesten), men det er store regulatoriske hindringer. Storbritannia vurderer, som første land i Europa å tillate selvkjørende biler på veiene allerede neste år.

Store samfunnsmessige besparelser

Autonome teknologier på alt som kan kjøre, fly og kjøre på vannet, ventes å skape større omveltninger i vår samfunnsstruktur – og stå for større verdiskapning enn den gang vi gikk fra hest til bil.

Når foreligger det en en analyse av et lite segment i dette området: For leveringssystemer uten passasjerer. En ny rapport at det vil skape verdier på nær 40 milliarder kroner.

Dette gjelder USA alene.

Rapporten fokuserer på selvkjørende biler (eller det som minner om en bil) som allerede er på veien og effekten av disse i perioden 2025-2035.

Flere, ikke færre arbeidsplasser

I motsetning til andre sektorer hvor arbeidsplasser blir automatisert og forsvinner, forventes det at autonome leveransesystemer vil skape helt nye oppgaver, f.eks med å plukke og pakke varer som skal leveres.

I rapporten fremgår det at til sammen 3, 4 millioner nye arbeidsplasser vil kunne oppstå ved bruk av denne teknologien.

Stor sammfunnsmessig effekt av selvkjørende leveringssystemer

Mindre skader og bedre miljø

Rapporten inkludert også vurderinger som handler om reduserte antall kollisjoner fordi det blir færre sjåfører på veiene, med en potensiell reduksjon på 348.000 trafikkskader.

I tillegg til spart tid for enkeltmennesker, forventes det også positiv effekt for miljøet med 407 millioner tonn redusert CO2-utslipp mellom 2025-2035.

LES RAPPORTEN: Economic impacts of autonomous delivery services in the US

R2 fra Nuro – første selvkjørende leveringssystem i USA

Rapporten ble laget av analyseselskapet Steer for AV-selskapet Nuro.

Nuro ble startet i 2016 og har nå 500 ansatte. De er mest kjent for å være det det første selskapet i USA som i februar i år fikk unntak for føderale krav til selvkjørende kjøretøy fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Unntaket banet vei for selskapets Nuro “R2”, et selvkjørende kjøretøy designet fra bunnen av for å frakte dagligvarer, pakker og leveranser fra restauranter.

Nuro selvkjørende transportsystem

Slik presenterer Nuro seg på sine nettsider:

Our Very First Customers

LES OGSÅ: Selvkjørende biler – oppdatering

Amazon Scout er også på veiene i USA

Amazon leverer nå pakker til kunder i USA med sitt leveransesystem Amazon Scout. Er du kunde av Amazon i utvalgte områder, kan du gjøre bestilling som vanlig og der det er mulig, vil roboten bli sendt ut for å levere den.

Hva tror du kommer først til Norge? Amazons leveringsroboter eller Nuro2?

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Ser du etter en foredragsholder til ditt arrangement? Ring meg gjerne på 97512077 eller finn tid som passer for et nettmøte direkte i min kalender. Ved siden av å holde foredrag er jeg daglig leder av Tenk Digitalt AS. Jeg er gift med Bente Sollid Storehaug og sammen har vi 5 barn i alderen 13 til 24 år. Vi deler vårt liv mellom familie og jobb i Oslo og småbruket vårt i Bølingshavn på Hvaler.

Slik lykkes du bedre med dine foredrag

Finn ut om Jan Sollid Storehaug er ledig for ditt arrangement

Helseteknologi står frem som vinner etter pandemien

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

SISTE POSTER

Book et nettmøte for å diskutere ditt arrangement

HJELP MEG DELE DENNE ARTIKKELEN