Tre ansatte fryder seg over bedriftens digitalisering.

Hva er digitalisering?

På norsk betyr digitalisering to forskjellige ting. Digitalisering av bedrifter vil si å effektivisere daglig drift ved å ta i bruk nye digitale løsninger. Digitalisering kan også bety overføring av analoge data til digitale formater. I denne artikkelen tar jeg for meg hva digitalisering er i forhold til forretningsvirksomhet.

Det er nemlig ikke nok å holde orden på begrepene. Skal bedriften henge med i svingene gjelder det å få kontroll på dine digitale breisladder, ellers er det lett å kjøre foretaket i grøfta. Hvis bedrifter var som biler, hvor stor sjanse ville en Volvo 240 i dag ha mot en splitter ny Ferrari 296 GTB?

Å stritte imot digitalisering er det samme som å stille med hest og kjerre til start i din egen bransjes heftigste billøp. Les videre for å finne ut hvordan du oppgrader foretaket ditt til en digital sportsbil i toppklassen.

Gi bedriften en peptalk! Bestill foredrag om digitalisering her!

Innhold:

  1. Hva sier forskningen om digitalisering?
  2. Pandemien som knakk all digitaliseringsmotstand
  3. Teknologier for digitalisering av din bedrift
  4. Hvordan øke lønnsomheten med digitalisering?
  5. Hva er de største farene med digitalisering?

Hva sier forskningen om digitalisering?

Digitalisering handler ikke bare om effektivisering av egen virksomhet, det er absolutt nødvendig for å være konkurransedyktig i dagens marked. Uansett bransje, er det rom for forbedring med digitalisering.

Du kan være trygg på at både nye bedrifter og dine sterkeste konkurrenter vet å utnytte disse mulighetene.

Bilprodusenten Toyota tar digitalisering på blodig alvor. De har innstrammet sine produksjonskostnader med konstant tilegning av nye teknologier.

Med kontinuerlig opplæring av sine arbeidere har de kultivert en stab som alle er med på å utvikle Toyotas merkevare.

Sammen har de løftet bedriftens ambisjoner til nye høyder.

Valg av rett type digitalisering er i følge en forskningsrapport fra Darmstadts Tekniske Universitet en av de største utfordringene til Toyota.

Hva er målet med digitalisering?

Det er å utnytte all tilgjengelig teknologi til bedriftens fordel. Samtidig må det passes på at foretaket ikke tynges ned av digitaliseringens største fallgruver.

Mer om disse finner du lenger ned i teksten.

La oss ta en kikk på hvilke teknologier som for øyeblikket står sentralt når bedrifter skal digitaliseres.

Toyota vurder hver digitalisering nøye, slik at ingen resurser kastes bort på lite hensiktsmessige teknologier.

Den samme vurderingen bør også du gjøre.

Vil du gi deg selv, dine ansatte eller kunder et overblikk på teknologier som utfordrer din bransje? Vil du få bedre innsikt i nye muligheter ved bruk av riktig teknologi? Jeg holder gjerne et innlegg på din samling. Ring meg på 97512077 for en hyggelig samtale.

I tillegg bør de samme teknologiene vurderes på nytt med jevne mellomrom, da bedriftens behov forandrer seg i takt med foretakets utvikling.

Pandemien som knakk all digitaliseringsmotstand

Covid-19 fikk tragiske følger for mange av oss, ikke minst en rekke bedrifter i Norge, men har du tenkt på sammenhengen mellom Korona og digitalisering? Bedrifter over hele verden gikk til grunne fordi folk holdt seg hjemme. Det tvang frem digitalisering og digital transformasjon verden over. Bedriftene som allerede hadde iverksatt disse grepene klarte seg langt bedre enn de som hadde utsatt digitalisering.

Les mer om hva jeg mener er forskjellen på digitalisering og digital transformasjon.

Korona resulterte i at en rekke bedrifter ble overrumplet, men digitalisering og digital transformasjon ville uansett aldri vært til å unngå. Det handler rett og slett om å henge med i tiden.

Ingen kunne så klart forutsett at fremtidens digitale kundebehov skulle fremskyndes av en pandemi, men nå sitter vi her og kjemper fremdeles med konsekvensene. Spørsmålet er hvordan vi kan digitalisere oss tilbake på fote?

Teknologier for digitalisering av din bedrift

Det finnes et hav av digitaliseringsteknologier for alle tenkelige formål. Hva som er best for din bedrift kommer an på bransje, målgruppe, målsetting og en rekke andre faktorer.

Likevel finnes det noen sentrale teknologier som du bør vurdere om din virksomhet skal henge med i tiden. Hva er digitalisering? Det finner du først ut når du setter deg inn i følgende nyvinninger:

IOT (Internet of things)

«Tingenes internett» som vi sier på norsk, beskriver forbindelsen mellom alle slags digitale enheter.

IoT er med andre ord digitaliseringene vi benytter oss av i hverdagen, som smarttelefoner, strømmetjenester, Vipps eller automatisk betalt kollektivtrafikk.

For din virksomhet kan IoT på mange måter være nøkkelen til videre digitalisering, som deretter kan leder til en fullstendig digital transformasjon. Det handler om å digitalisere bedriften med teknologier som operer hensiktsmessig på tvers av hverandre.

I industritekniske fabrikker, slik som for eksempel i bilfabrikker, resulterer IoT i sikrere, raskere og mer fleksibel produksjon.

Innen kjøp og salg leder IoT til bedret kundeservice, mens helsetjenester effektiviserer og utvides eksempelvis med videokonferanser og etterhvert fjernstyring av operasjonsroboter.

Kunstig intelligens (AI)

Kunstig intelligens er for mange et uvant, futuristisk begrep, men vi snakker ikke om filmen The Matrix her.

Vi snakker om å bruke kunstig intelligens som nok et verktøy til å effektivisere analyse og problemløsing.

Selvlærende maskiner kan vurdere store mengder data mye raskere enn oss mennesker. Det gir oss innsikt på en brøkdel av tiden det tok oss å analysere data for 10 år siden.

Uvurderlige data for en raskere utvikling av konkurransedyktig strategi for din virksomhet.

Kunstig intelligens er i tillegg et sentralt verktøy når det kommer til automatisering av repetitive arbeidsoppgaver.

Det samme er tilfelle med design og optimalisering av nye datasystemer. AI effektiviserer denne typen prosesser.

Enda er det langt frem til at kunstig intelligens er “intelligent” som oss mennesker, og enda lenger – om noensinne – får selvbevissthet. Men hvor fort går det? Les gjerne min artikkel: Kunstig intelligens kan allerede være bevisst, sier forsker ved MIT

VR/AR

Både «virtual reality» og «augmented reality» har så langt vært mest aktuell i spillbransjen, som da Pokemon Go eksploderte for noen år tilbake. Men både VR og AR har stort potensial til å effektivisere digitalt arbeid.

Å se på en skjerm mens du dobbeltklikker deg til senebetennelse er ikke effektivt digitalarbeid.

Det er ikke bare kommunikasjonen oss mennesker imellom som din bedrift vil tjene på å utvikle. Kommunikasjonen mellom mennesker og maskiner har et enormt forbedringspotensiale.

Hos Microsoft Research jobber de med å bruke VR til å visualisere all informasjon som er lagret i skyen. Nye brukergrensesnitt av denne typen har allerede vist tegn til å effektivisere læringsprosesser, kundestøtte og testing av tjenester som enda er under produksjon.

Blockchain

Blockchain har hovedsakelig vært forbundet med kryptovaluta. Det ble først tatt i bruk for å sikre digitale transaksjoner, siden blockchain gjør informasjonsflyt sikker og i praksis umulig å hacke.

Blockchain kan brukes til mange typer effektiviseringer i arbeidslivet. Dette kan være organisering av brukerdata, mulighet for digital signering av smartkontrakter, og overvåking av bedriftens digitale distribusjonskjeder, internt og eksternt.

Edge Computing

Edge Computing er ny måte å jobbe med data som effektiviserer alle prosesser.

Tankegangen er enkel.

Grunnet de enorme datamengdene som fyker på kryss og tvers av planteten til enhver tid, tar visse prosesser lengre tid enn nødvendig. Hvordan kan dette effektiviseres?

Ved å minske distansen mellom data og brukere.

Snakker vi om å gå tilbake til intern lagring og forlate skyen?

Nei, vi snakker om å lagre alt av data i selve enheten eller på en server nærmere deg selv, slik at analyseverktøy på jordens bakside får mer båndbredde til å utføre sine oppgaver på raskere vis.

Prossorer, lagringskapasitet og batterier er utsatt for en eksponensiell utvikling.

Det gjør at store datasett kan samles inn og behandles lokalt på mindre og mindre – og rimeligere – enheter.

Meld deg på mitt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert på det siste om forskning på digitalisering. Jeg skriver nye artikler på løpende bånd og varsler deg etterhvert som nye artikler publiseres.

Det høres kanskje enkelt ut, men faktum er at stadig flere firmaer utfører sine arbeidsoppgaver på skybaserte tjenester.

Jo flere som går over til skybaserte drift, jo større blir informasjonsflyten. Dersom dagens trend fortsetter, antas det at nettrafikk i stadig større grad kommer til å hemmes.

Edge Computing kan være løsningen.

Automatisering

Automatisering av arbeidsoppgaver er tett forbundet med utviklingen av kunstig intelligens. Hverken du eller dine ansatte trenger å sitte med repetitive digitale oppgaver.

Det er rett og slett dårlig ressursbruk.

AI-verktøy kan utføre repetitive gjøremål mer effektivt enn mennesker. Mennesker kan, enn så lenge, alltid utføre kreativt og konstruktivt arbeid bedre enn maskiner.

AI tas i bruk “overalt” og inngår i rimelige verktøy, ofte uten at du er klar over at motoren er kunstig intelligens.

Når du setter dine ansatte til mer konstruktivt arbeid effektiviseres driften samtidig som oppgavene føles mer meningsfulle. Det handler ikke om å kutte ned på arbeidskraft, men å utnytte ressurser bedre.

LES OGSÅ: Hvilke nye ferdigheter kreves for morgendagens arbeidsmarked?

Kontinuerlig utdanning, eller “oppgradering” av deg og dine ansatte gjør dere mer verdifulle for bedriften.

Roboter

Roboter benyttes også til automatisering av arbeidsoppgaver, men der AI sørger for digital effektivisering sørger roboter for fysisk effektivisering.

Fordi roboter aldri trenger pauser eller ferier har de vist seg å mangedoble produktivitet i mange sektorer, slik som i bilindustrien. Men det stopper ikke der.

Det jobbes mye med å utvikle robotikk som skal ta over repetitivt, eller til og med analytisk arbeid.

Samkjøring av robotikk med AI-forskning er en av mange spennende nyvinninger som bærer bud om en meget spennende fremtid.

Les mer om dette i mine artikler om robotikk. Det er spennende å se for seg en morgendag med robotkokker, robotgartnere og robotkirurger.

3D-Printing

3D-printing er også en form for digitalisering som forventes å utvikles enormt i årene som kommer.

Når 3D-printing blir strømlinjeformet for flere industrier vil det kunne effektivisere produksjon og kundeservice på mange plan.

Det vil ikke lenger være behov for lagring av bildeler på verksteder for eksempel. De kan printes på stedet mens kunden venter.

Helsesektoren er et annet felt som allerede har tatt 3D-teknologi i bruk for å printe kunstige tenner, hjerter, ører og andre organer.

Les også min artikkel Topp 9 vanvittige 3D-printede objekter og artikkelen Teknologi som endrer verden i 2025

Hvordan øke lønnsomheten med digitalisering?

Enhver bedrift har mye å tjene på digitalisering, rett og slett fordi det dreier seg om effektivisering av virksomhetens prosesser.

Det første du som leder eller ansatt i en bedrift er at digitaliseringen aldri blir ferdig.

Eller for å si det på en mer konstruktiv måte, det vil alltid være rom for å effektivisere den daglige driften og bedre lønnsomheten.

Her er 7 av de viktigste områdene din virksomhet vil hente verdier gjennom en effektiv digitalisering:

1. Åpen datatilgang fremmer inkluderende arbeidsmiljø

Hva skjer når alle data fra bedriftens ansatte gjøres tilgjengelig for alle? Det promoterer innsikt i bedriftens forskjellige funksjoner og hvordan disse opererer sammen.

Det vil si at hele teamet bedre forstår hverandres arbeidsoppgaver, og alle forstår sin egen plass i den store sammenhengen.

Når alle data oppdateres fortløpende, og alt «ligger på bordet» til enhver tid, får alle innsikt i bedriftens styrker og svakheter.

Dette skaper samhold, promoterer forståelse for bedriftens kjerneverdier, og tillater at resultater eller feil raskt kan vurderes fra mange hold.

2. Datatilgjengelighet effektiviserer all kommunikasjon

Datatilgjengelighet innad i bedriften skaper et inkluderende arbeidsmiljø fordi avdelingene forstår hverandre bedre. Et resultat av denne økte forståelsen er at bedriftens arbeidere starter å snakke samme språk.

Som du kanskje husker, var IOT digitaliseringen som åpnet for kommunikasjon på kryss av digitale plattformer.

Bare tenk på det, når alle inkluderes i kommunikasjonsflyten blir arbeidsplassen som en stor klikk.

Alle forstår hverandres fagtermer, alle tar den interne humoren, og alle er tilgjengelige for kommunikasjon når som helst.

Jobbens interne kommunikasjonslinjer fungerer på mange måter som et lukket sosialt nettverk der alle kan nås til enhver tid, uansett hvor de måtte befinne seg.

3. Arbeidsflyt og samkjøring av arbeidsoppgaver blir mer sømløs

Kombinasjonen av inkluderende arbeidsmiljø og effektivisert kommunikasjon skaper sømløs arbeidsflyt i enhver bedrift.

Det handler om å forme alle deler av operasjonen slik at bedriften fungerer som en finjustert enhet. Det høres kanskje litt kynisk ut, men ideelt sett er du ute etter et team der alle har full oversikt over alle bedriftens oppgaver, utfordringer og målsettinger.

Du er ute etter å strømlinjeforme dine folk, slik at alle utfører sine oppgaver med samme mål i sikte.

Kjenner alle til hverandres arbeidsoppgaver, vil også alle se viktigheten av sin egen rolle.

Det fordrer en relativt flat organisasjonsstruktur, noe som igjen styrker samholdet og skaper større følelse av eierskap i forhold til bedriftens produksjon og tjenesteleveranser.

4. Avvik og feil oppdages raskere

God samkjøring av arbeidsoppgaver og informasjonsflyt gjør det lettere å registrere avvik og feil.

Digitalisering via IOT, for eksempel, gjør all data tilgjengelig for alle. Fordi alle systemer oppdateres fortløpende, er det flere øyne på relevante data til enhver tid.

Dette resulterer i at avvik og feil oppdages tidligere og at korreksjoner kan iverksettes raskere.

5. Problemer kan loggføres og læres av på kryss av avdelinger

Digitalisering innebærer også at alle problemer kan loggføres og organiseres.

Over tid vil du kunne føre statistikker og analysere dataene, både ved hjelp av AI og menneskeøyne, for å finne ut hvordan informasjonsflyten kan optimaliseres for å unngå fremtidige avvik og feil.

6. Algoritmer gjør det lettere å ta rette avgjørelser

AI kan benyttes til å forbygge mot unødvendig svinn. Men algoritmer kan brukes til langt mer enn å analysere avviksstatistikker.

Jo mer data du sørger for å loggføre så detaljert som mulig, jo bedre kan du benytte kunstig intelligens til hjelpe deg med å ta de rette strategiske valgene for videre utvikling.

Det kan handle om alt fra kundemønstre til arbeidsrutiner eller iverksetting av ny digitalisering.

7. Rutinemessige oppgaver kan minimeres, eventuelt elimineres

Dette har jeg allerede vært inne på i forbindelse med automatisering, kunstig intelligens og robotikk.

Ulike typer digitalisering vil radikalt effektivisere alt av rutinemessige og repetitive arbeidsoppgaver slik at dine medarbeidere kan settes til å utføre mer konstruktive oppgaver.

Hva er de største farene med digitalisering?

Det er ikke alle bedrifter forunt å oppnå raske akselerasjoner og perfekte forbikjøringer i digitaliseringsracet.

Det er mange bedrifter som har skrenset eller til og med kjørt i grøfta fordi de mistet overblikk og digitaliserte for digitaliseringens skyld.

En av de viktigste tingene du må ta stilling til før du iverksetter noe som helst, er hva slags digitalisering du og din bedrift vil tjene på.

Samtidig må du alltid være bevisst på de største farene ved digitalisering.

Her er digitaliseringens 5 største fallgruver:

1. Feil datalagring kan få fatale konsekvenser

Det kan så klart skje at feilaktige data blir lagret i systemet. Det kan få alvorlige konsekvenser dersom feil data analyseres og bedriftens kurs justeres deretter.

Derfor er det viktig å opprette gode rutiner for loggføring av data, og ikke minst utføre regelmessig dobbeltsjekk av all datalagring.

2. Databehandling kan stjele fokus fra konstruktivt arbeid

Det er lett å miste seg selv i digitaliseringsracet. Vi vet alle hvor fort gjort det er å bli distrahert av smarttelefoner, applikasjoner, og sosiale medier.

Det er like lett å bli distrahert av jobbrelatert digitalisering. Alle som har jobbet med markedsføring på nett har ganske sikker erfart å kaste bort hele arbeidsdager på å tyde Google Analytics, Search Console, Serpstat, Answer the Public, SEMrush, Ahrefs og så videre.

Avskjær deg selv i tide.

Mist aldri fokus på bedriftens kjernevirksomhet.

3. Medarbeiderne kan mislike digitaliseringsverktøyene

Om datasystemet ikke fungerer optimalt, eller bedriften erfarer gjentatt feilaktig datalagring, kan det føre til at ansatte blir digitalt oppgitte.

Da er det viktig å inkludere alle i problemløsingen slik at digitaliseringen kan tilpasses din bedrift og dine ansattes behov.

Når alle tar del i optimaliseringen, blir alle fornøyde med bedriftens digitaliseringsløsninger.

4. Samholdet marginaliseres på grunn av overdigitalisering

Menneskelige relasjoner står i fare for å utviskes når bedrifter samkjøres gjennom digitalisering.

Derfor er det viktig å alltid sette av tid til medarbeidersamtaler, regelmessig møtevirksomhet og sosiale sammenkomster.

Viktigheten av disse grepene øker i takt med alle bedrifters digitalisering.

5. Ledelsen har en tendens til å ta over all kontroll ved avvik i data

Det er lett å miste oversikten når du overrumples av en uventet skrens.

Bedriftsledere har vist seg å ha en tendens til å ta over kontrollen når det dukker opp avvik og andre uforutsette problemer, heller enn å inkludere medarbeiderne i problemløsingen.

Dette hemmer samholdet og leder til at de ansatte føler seg tilsidesatt. I tillegg er det stor sjanse for at en av dine ansatte sitter med en løsning på problemet som er vel så effektiv som den ledelsen valgte å iverksette.

Konklusjon: Hva er utfordringen med digitalisering?

Digitalisering er mer sammensatt en mange er klar over, og virkningen er så betydelig at ingen kan ignorere det.

I mange tilfeller er den største utfordringen å få oversikt slik at det iverksettes hensiktsmessige digitaliseringer for din bedrift.

Denne artikkelen tok for seg digitaliseringens viktigste trekk, men det er mye mer å sette seg inn i før du får full oversikt.

Registrer deg gjerne for mitt nyhetsbrev for å få varsel om nye artikler som går mer i dybden om digitalisering.

Fra Buzzword til Business

Se gjerne mitt foredrag om digitalisering og vår digitale fremtid “Fra Buzzword til Business” som jeg holdt for Viken Teknologiklynge

Foredraget var svært bra, antakelig det beste jeg har fått med meg om dette temaet. Jan er meget engasjert og engasjerende, og lykkes med å dekke det universelle, globale og nesten filosofiske aspektet, samtidig som han er konkret og «nær» i sine råd. Det er ganske unikt.

Tusen takk for et strålende foredrag! –  Tarald Nomeland, Oswo AS

Jan hold et svært inspirerende foredrag om vår digitale framtid. Foredraget var så spennende og innholdsrikt fra ende til annen, at jeg ble sittende og spisse ører for å få med meg alt det han sa. Dette var lærerikt, mye å ta med tilbake til designkontoret, ny kunnskap og nye ideer som jeg kan bruke i min hverdag.

Tusen takk, Jan. – Eva Widenoja, Widenoja Design AS

Vil du ha et oppdatert foredrag tilpasset din bedrift og dine ansatte? Ring meg gjerne på 97512077 for en hyggelig prat!

Digitalisering - "Fra Buzzword til Business" Jan Sollid Storehaug for Viken Teknologiklynge

PS: Det er selvsagt bare hyggelig om du deler denne artikkelen med dine kollegaer og andre du tenker kan ha interesse! 

Kilder & Referanser:

Cepal: Digital technologies for a new future
Forbes: Digitization, Digitalization, And Digital Transformation
IJISPM: Tackling the digitalization challenge: how to benefit from digitalization in practice
Journal of Small Business Strategy: Assessing the benefits of digitalization in entrepreneurship
ResearchGate: Digitalization as a catalyst for lean production
Science Direct: COVID-19 and digitalization: The great acceleration

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Ser du etter en foredragsholder til ditt arrangement? Ring meg gjerne på 97512077 eller finn tid som passer for et nettmøte direkte i min kalender. Ved siden av å holde foredrag er jeg daglig leder av Tenk Digitalt AS. Jeg er gift med Bente Sollid Storehaug og sammen har vi 5 barn i alderen 13 til 24 år. Vi deler vårt liv mellom familie og jobb i Oslo og småbruket vårt i Bølingshavn på Hvaler.

Slik lykkes du bedre med dine foredrag

Finn ut om Jan Sollid Storehaug er ledig for ditt arrangement

Helseteknologi står frem som vinner etter pandemien

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

SISTE POSTER

Book et nettmøte for å diskutere ditt arrangement

HJELP MEG DELE DENNE ARTIKKELEN