Trender i sosiale medier Jan Sollid Storehaug

Sosiale medietrender, chatbots og kunstig intelligens

Trender som Chatbots og kunstig intelligens forandrer måten vi kommuniserer på nett. Hva bør du og din virksomhet gjøre for å henge med i utviklingen? 

Sosiale medier har utviklet seg voldsomt i løpet av det siste året. Hva som blir en trend avhenger mye av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. For å forstå trender ser vi på hva som skjer i de store internasjonale markedene.

Det forteller oss hva som mest sannsynlig også kommer til å skje i Norge. Er du forberedt kan du få fullt utbytte av verktøyene du må bruke for å bli mest mulig effektive i digital markedsføring.

De store trendene

Trender i sosiale medier og måten selskaper kommuniserer med eksisterende og potensielle kunder endrer seg hele tiden. De profesjonelle selskapene følger nøye de nyeste trendene så de kan nå målene sine ved å øke konverteringer og forbedre avkastning på sine digitale investeringer.

Kraften i digital markedsføring i SoMe (Sosiale medier) gjør at stadig flere selskaper gjør om de fysiske butikkene sine til rene nettbutikker.

Dette skjer rett og slett fordi digital markedsføring kan være vesentlig rimeligere og mange ganger mer effektivt enn tradisjonell markedsføring. Gjort riktig er det en svært effektiv måte å bygge riktig oppmerksomhet og tillit til bedriften, engasjere et nisjepublikum, få et godt rykte, øke interessen og konvertere følgere til kunder.

Kom i gang med markedsføring i sosiale medier

Det er mange ting du må ta hensyn til. Det er mange kanaler som konkurrerer seg i mellom og som hele tiden lanserer ny og forbedret funksjonalitet. Det gjelder å slå til der synlighet er underpriset.  Glem ikke at synlighet over tid handler om å holde på interessen, og det krever mye tid og ikke minst engasjement.

Populariteten til sosiale medier bare stiger og stiger. Data fra i fjor viser at Facebook nådde nesten et månedlig besøk på 1,8 milliarder aktive brukere i tredje kvartal. YouTube var ikke langt bak med sine 1,3 milliarder brukere.

Om du tar markedsføring på alvor må du vite hvordan du kan dra nytte av det viktigste som skjer av endringer i bruksmønstre og funksjonalitet i SoMe og bruke de ulike plattformene og funksjonene til din fordel.

Sosial handel og veksten i meldingsformidling

Private sosiale meldinger er for tiden mer populært enn de tradisjonelle sosiale mediene. WhatsApp passerte raskt 1 milliard aktive brukere. Det var et gjennombrudd for meldingsgiganten.

Det er også verdt å nevne at populære meldingsapper som Messenger, WhatsApp, QQ Chat og WeChat til sammen nå har et større antall brukere enn de største sosiale nettverkene til sammen.

Ikke så rart, om du tenker deg om?

De som er født digitale

Den generasjonen som ble født med internett er nå i ferd med å bli voksen.

Dagens 18-25 åringer vil ikke snakke med kundeservice. De er vant til å chatte. De vokste opp med tekstmeldinger har nå omfavnet alle meldingstjenestene. Svært få av disse har noensinne sett et postkontor, besøkt en bankfilial eller ringt kundeservice. De vil stille spørsmål og få svar umiddelbart – på nett.

Chatbots og messenger

Fremveksten av nye funksjoner i eksisterende sosiale medieplattformer og sosiale meldingstjenester har åpnet for helt nye lønnsomme muligheter. Mens de aller fleste annonsørene har vent seg til å bruke Facebook, tar de innovative annonsørene i bruk annonser som fører brukeren direkte til et chattevindu i Messenger. De mest innovative er allerede i gang med chatbots.

Ikke glem de andre, mindre kjente kanalene i Norge. Pinterest har for eksempel over én million bedrifter som bruker deres plattform, og nesten 75% av brukere har handlet der.

Så mye som 80-85% av trafikken i Norge går over mobile enheter som ytterligere forsterker nytten av kjappe meldinger versus tradisjonelle nettsider med menystruktur og utfordring med å finne frem. Veksten av nettbruk på mobil gir forventning om at sosial handel og sosial meldingsformidling vil fortsette å øke.

Vi er sikre på økning i trenden med trafikk i sosiale nettverk til apper for sosial meldingsformidling (inkludert sosial handel). Du vil få muligheten til å vurdere dette som en annen mulighet for e-handel.

Innhold du kan stole på?

Falske nyheter var et stort problem i fjor. Vi ser heldigvis at Google og Facebook tar grep for å bremse eller aller helst stanse spredning av falske nyheter. Det er som kjent ikke uvanlig å komme over innhold som er fullstendig oppdiktet. Å kontrollere innholdet er ofte vanskelig på grunn av mengden med innhold som blir publisert, delt og er i omløp.

Falske nyheter gjør det vanskelig for markedsførere verden over å overdøve det unødvendige bråket i annonsestrømmer for å sikre at ekte meldinger og ekte innhold kommer seg frem til interesserte brukere.

Bekymringer handler også om hvilke assosiasjoner brukere har til falske annonser, og hvordan disse assosiasjonene knytter seg til gode eller dårlige brukeropplevelser. Eller hvordan disse assosiasjonene kan jage vekk brukere. Skal du bli tatt på alvor så må du produsere og dele innhold som er leservennlig, verdifullt og ærlig.

Se på Google, for eksempel. Selv om de har satt opp en safe-guard algoritme for å hindre falske nyheter, kan falske nyheter få mye trafikk avhengig av interessen. Dette gjør at de falske nyheten får en høyere rangering på søkemotorens resultatside, og det er vanskelig å stoppe eller kontrollere.

Å forsøple SoMe-kanaler med mye nødvendig tøv er fortsatt ikke uvanlig og vil fortsette frem til sikkerheten strammes opp.

Sikkerheten og behovene til brukere av sosiale medier må revurderes. Hvordan SoMe-giganter velger å overvåke eller forhindre falske nyheter vil være av stor interesse for mange av oss.

Med direktesendinger får du akkurat nå mest for pengene

Å dele innhold direktesendt var kjempepopulært mot slutten av 2016, det spredde seg som ild i tørt gress. Vi har likevel bare sett starten av det. Facebook Live, YouTube Live, Periscope Pro, og Instagrams nylige mulighet for direktesendinger for brukere i USA, tyder på at vi kommer til å se mer av direktesendinger også i Norge. Det gjelder å smi mens det fortsatt er relativt få som har tatt i bruk disse mulighetene.

Vi vet hvor effektiv markedsføring med video er. Faktisk leser vi at det innen 2019 vil bidra til at trafikken på internett vil øke med fantastiske 80%. Dette takket være populariteten til videoinnhold. Derfor vil plattformer som Facebook gi fortrinn til de som bruker nye tjenester som 360-graders videoer i 2017.

Tilbud og etterspørsel

Som med alle markedsplasser er det tilbud og etterspørsel som avgjør prisen – her på synlighet.

Bruker du direktesendinger i din markedsføring på Facebook vil du i tiden fremover dyttes fremst i køen – og det til en lav pris sammenlignet med tradisjonelle poster.  YouTube har også kunngjort den samme funksjonen.

Nå er det blitt mulig å strømme firetimers video, som til og med strømmes til grupper og egne lister. Det er en flott metode for å øke oppmerksomhet rundt budskapet ditt, bygge opp et samfunn, spre kunnskap om produktene og tjenestene dine, organisere workshops og webinarer, også videre. Om du ønsker å vite mer, bare send en e-post til oss på info@tenkdigitalt.no

Kunstig intelligens i chatbots

De største nyhetene vi vil se i 2017 blir gjort av kunstig intelligens. Muligheten til å snakke med digitale hjelpere vil endre den sosiale mediestrategien til mange selskaper, spesielt med tanke på hvordan de kommuniserer med kunder.

I fjor så vi utgivelsen av smartere, bærbare produkter. I tillegg så vi funksjoner på SoMe og komponenter som ble forbedret av kunstig intelligens. Vi leser at det forventes at kraften til kunstig intelligens vil tredobles bare i 2017. Det betyr at våre små håndholdte enheter og datamaskiner på jobb vil bli enda smartere og enda mer effektive.

Chatteroboter svarer på kundeforespørsler uten innblanding fra mennesker, og du kan skaffe deg en salgsmedarbeidere som “snakker” med kunder 24/7.

Facebooks Mark Zuckerberg har annonsert at tredjeparter kan bruke Facebook Chat Bots for å lage sin egen chatterobotplattform. Google og IBM har tatt del i dette for å sikre at tjenestene de tilbyr er relevante for sine brukere.

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens kan virkelig hjelpe selskaper med å ta vare på kundeprospekter  og øke salg og konverteringer uten behovet for menneskelig assistanse.

Folk vil ha en forbedret kundeopplevelse, og kunstig intelligens kan være svaret. Og prisen er sannsynligvis mye lavere enn du tror.

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Jan Sollid Storehaug Digital Markedsføring 29 oktober 2018

Klikk her for å laste ned din kopi av foredraget (slides) om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag “Slik lykkes du med digital markedsføring”

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Ser du etter en foredragsholder til ditt arrangement? Ring meg gjerne på 97512077 eller finn tid som passer for et nettmøte direkte i min kalender. Ved siden av å holde foredrag er jeg daglig leder av Tenk Digitalt AS. Jeg er gift med Bente Sollid Storehaug og sammen har vi 5 barn i alderen 13 til 24 år. Vi deler vårt liv mellom familie og jobb i Oslo og småbruket vårt i Bølingshavn på Hvaler.

Slik lykkes du bedre med dine foredrag

Finn ut om Jan Sollid Storehaug er ledig for ditt arrangement

Helseteknologi står frem som vinner etter pandemien

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

SISTE POSTER

Book et nettmøte for å diskutere ditt arrangement

HJELP MEG DELE DENNE ARTIKKELEN