Trekk som beskriver en vellykket grunder Jan Sollid Storehaug

Åtte trekk som beskriver en vellykket gründer med suksess

Forskning viser at de fleste vellykkede gründere med suksess har noen felles egenskaper. Etter 500 intervjuer med vellykkede gründere kan Richard St. John fortelle deg hva som skal til for å lykkes.

Det finnes ganske mange studier som omhandler temaet: Hva gjør at noen mennesker lykkes og får suksess? Dette er en pågående diskusjon og det er mange forskjellige meninger om emnet. Forfatteren Richard St. John intervjuet 500 svært vellykkede mennesker med suksess og skrev boken: The 8 Traits Successful people have in Common. I boken forklarer han at det er 8 felles kjennetegn og egenskaper som alle vellykkede mennesker deler. Han konkluderte med at disse 8 vanene var grunnlaget for suksess og storhet innenfor alle felt.

1. Suksessfulle mennesker er lidenskaplige i alt de gjør

Vellykkede mennesker brenner for det de driver med. Lidenskap topper listen fordi det er enklere å utvikle de andre egenskapene, i følge St. John. Han forklarer også at det finnes to typer mennesker, strebere og søkende. Strebere vet hva de vil tidlig i livet, mens de fleste er søkende og trenger å finne ut av hva de liker. Strebere har muligheten til å fokusere på målet sitt tidlig i livet.The 8 Traits Successful people have in Common

Det er et enkelt spørsmål du kan stille deg selv for å finne ut om du har funnet din lidenskap: ”Ville du gjort det gratis?” Hvis svaret er nei, har du mest sannsynlig ikke funnet lidenskapen din. Det er tross alt et gammelt ordtak som sier: Hvis målet ditt er å bli rik vil du mest sannsynlig mislykkes, men hvis du gjør noe du brenner for vil pengene vanligvis følge etter.

2. De har det gøy!

Vellykkede mennesker med suksess har det gøy, dette er for å gjøre opp for alt det harde arbeidet. Ingen bør regne med å være vellykket uten å jobbe hardt for det! Det viser seg derimot at vellykkede mennesker vet betydningen av å ha det gøy på jobben for å være vellykket.

Vellykkede mennesker har en tendens til å jobbe lange timer, men de blir fortsatt ikke utbrent. Forfatteren tror dette er fordi de er ”workafrolics”, som betyr at du brenner for jobben din og jobber hardt, men samtidig har det moro.

En fordeling på 80/20 er en god retningslinje, det betyr at 80 % av arbeidet ditt bør være hyggelig, og de gjenværende 20 % av tiden bør være seriøst arbeide og ikke nødvendigvis være så morsomt.

3. De kan fokusere

Vellykkede mennesker med suksess har et spesifikt fokus. Fokus er nøkkelen til suksess og det er derfor viktig å spesialisere seg innenfor et bestemt område av ekspertise. ”Suksess betyr å begrense og fokusere på ett område, ikke være spredt over alt”, sier Richard St. John.

Det er ikke nok å velge et felt og bare fokusere på det. Du må starte med en bred vurdering, for så å snevre det ned til et fokusområde som du finner interessant. De fleste mennesker har en million tanker i hodet, men det er mer enn hardt nok å lykkes innenfor et område.

4. De utfordrer grensene

Vellykkede mennesker presser seg selv ut av komfortsonene sine. Det virker å være en typisk ting for suksessfulle mennesker å presse seg mot grensene, og i tillegg prøve jevnlig å utfordre dem. Å presse deg selv starter med at du må komme deg ut av komfortsonen din.

I boken lister St. John opp ulike måter å presse seg selv på, som: Sett et mål som vil presse eller utfordre deg, sett en tidsfrist som vil legge litt press på tenkingen din, bruk selvdisiplin, få hjelp fra andre eller en konkurranse for å presse deg videre, eller finn en god mentor som kan både utfordre og trøste deg når det er det du trenger.

5. De kommer med gode ideer

Vellykkede mennesker kommer stadig opp med nye ideer. ”Ideer viser veien til suksess”, forklarer St. John. Suksess krever at du har kreative evner utenom det vanlige, ofte på nivå med kunstnere.

Forfatteren lister opp nyttige måter å komme opp med gode ideer på: Store ideer kommer fra hverdagslige problemer, å observere, lytte, stille spørsmål, forbedre en idé, knytte kontakter, gjøre feil, og for all del skriv ned ideene dine!

Oslo Business Forums seminar “Leading to Change” kom Øystein Spetalen med et godt poeng. “En feil er bare en feil om du gjør den samme feilen to ganger.” Med andre ord, ikke vær redd for å prøve eller feile. Sørg for at du gjør det riktig andre gang!

Ser du etter en inspirerende, kunnskapsrik og underholdende foredragsholder til ditt neste arrangement?

Les mer om mine foredrag her

6. Kontinuerlig forbedring

Vellykkede mennesker blir stadig bedre. Enten det er deres karriere, prosjekt, produkt eller tjeneste, betyr kontinuerlig forbedring å bli god på noe for så å bli bedre, og deretter ta sikte mot det beste.

Det er også viktig å fokusere på styrkene dine i stedet for svakhetene dine. ”Det er greit å være dårlig på mye,” skriver Richard St. John ”så lenge du er veldig god på én ting.”

7. De tilbyr tjenester som har verdi for kundene

Vellykkede mennesker tilfører verdi til andre. Du må forstå hvem som er kunden din, fordi folk flest vil kun bry seg om hvordan du kan løse problemet deres. Når du forstår hvem det er du hjelper, må du også finne ut hvilken unik verdi du kan tilby.

St. John mener at når du skifter fokuset ditt fra deg selv til folk du tilbyr tjenester, vil du oppnå økonomisk suksess. Gjør det du elsker, hjelp andre med det de elsker, og oppnå økonomisk suksess i retur.

8. De er besluttsomme

Vellykkede mennesker med suksess er besluttsomme også gjennom fiasko. Ikke forvent å bli vellykket over natten. Ved å intervjue vellykkede mennesker erfarte St. John at mange av dem måtte jobbe hardt i 10 år eller mer før de lyktes.

Fiasko er uunngåelig. Hvordan du reagerer på fiasko kan være forskjellen mellom suksess og virkelig fiasko, det kan være din skole eller din begravelse, i følge St. John. Det riktige valget for vellykkede mennesker er å bruke fiaskoen som et springbrett og bygge seg oppover fra det.

Richard St. John har en 3 minutters oppsummering av sine funn i denne YouTubevideoen. Sett av 3 minutter og se denne her ! 

Secrets of success in 8 words, 3 minutes | Richard St. John

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på jan@storehaug.no eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett.

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Jan Sollid Storehaug Digital Markedsføring 29 oktober 2018

Klikk her for å laste ned din kopi av foredraget (slides) om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag:

Slik lykkes du med digital markedsføring

Andre artikler jeg anbefaler:

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Ser du etter en foredragsholder til ditt arrangement? Ring meg gjerne på 97512077 eller finn tid som passer for et nettmøte direkte i min kalender. Ved siden av å holde foredrag er jeg daglig leder av Tenk Digitalt AS der vi jobber med digital markedsføring, bedriftsutvikling og integrering av nye teknologier som kan gi din virksomhet et konkurransefortrinn i sin bransje.

Slik lykkes du bedre med dine foredrag

Finn ut om Jan Storehaug er ledig for ditt arrangement

Helseteknologi står frem som vinner etter pandemien

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

SISTE POSTER

Book et nettmøte for å diskutere ditt arrangement

HJELP MEG DELE DENNE ARTIKKELEN