Slik får du tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn - Tenk Digitalt
Slik får du tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn

Slik får du tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn

Med mer enn 1.2 millioner registrerte LinkedIn-brukere i Norge er LinkedIn den sosiale plattformen som egner seg best for B2B markedsføring. Selv om det fortsatt er mange registrerte brukere som er passive og sjeldent bruker LinkedIn, er antallet aktive brukere kraftig stigende. I denne artikkelen forteller jeg hvordan du bygger ditt nettverk og bruker LinkedIn til å finne B2B kunder.

Ny funksjonalitet legges til på løpende bånd og skaper usikkerhet rundt hva som virker best. Nye funksjoner skaper også nye spennende muligheter.

For de aller fleste har Facebook og Google Ads vært foretrukne kanaler for å få mye synlighet.

Effektiv B2B-markedsføring til en svært lav pris

LinkedIn seiler opp som en god utfordrer for deg som er opptatt av å bygge nettverk og  fremme din personlige karriere. Digitale markedsførere har også oppdaget at LinkedIn er et fantastisk sted å nå sin målgruppe i B2B-markedsføring til en svært lav pris.

Annonsering på Facebook blir dyrere og dyrere

Facebook-annonsering oppleves av mange som mye dyrere og vanskeligere enn tidligere.

Organisk – ikke betalt – synlighet på Facebook er stadig mer utfordrende. Det er rett og slett for mange som står i kø for å vise frem sitt innhold. Med mindre du har en «viral hit» må du på Facebook betale for å bli synlig, uansett hvor interessant innhold du har.

Siden mange også gjør det, øker konkurransen. Om du ikke er ekspert på konverteringsbaner og annonseoptimalisering, så er prisen for synlighet og konvertering økende.

Å komme opp i organisk søk på Google i motsetning til betalt søkeordmarkedsføring er for SEO-spesialister.

På betalte søk er også konkurransen stor.

I hvilke digitale kanaler kan du få mest mulig synlighet til minst mulig pris?

Har du nettsider som ikke bare er pene å se på, men bygget fra grunnen for digital markedsføring? Da er utfordringen for en digital markedsfører å få maksimal synlighet for sin målgruppe til lavest mulig kostnad.

Du vil ha mest mulig trafikk til nettsider som konverterer til salg eller annet formål. 

Vet du hvor mye en kunde er verdt, vet du også hva du kan bruke i betalt synlighet per ny kunde. Det forutsetter selvsagt at du kan måle hele konverteringsbanen.

Hvor mye betaler du for hvor mye synlighet? Hva skjer når ditt budskap blir vist for målgruppen? Hvor mye av dette leder til konvertering til salg – på kort og lang sikt?

Tenk på synlighet som en hvilken som helst tjeneste, hvor prisene er styrt av tilbud og etterspørsel. Å gi smaksprøver har i hundrevis av år vært et effektivt virkemiddel for å få solgt inn et produkt eller en tjeneste. Slik tenker også plattformeierne.

Vil du vite mer om grunnleggende prinsipper for digital markedsføring anbefaler jeg deg å lese min artikkel «Kommunikasjonsstragei for digital markedsføring». 

Tilbud og etterspørsel også for synlighet

Når Facebook i sin tid ville at du skulle bruke mer video fordi de mener at video gir en bedre brukeropplevelse og dermed for deg som annonsør en bedre måte å selge – ja, da var tilbudet stort og prisen lav.

Om du la ut video på Facebookfeeden og var blant de første som gjorde det ville du oppleve at antall visninger var titalls ganger mer enn en tradisjonell link-post. Facebook ga deg rett og slett «smaksprøver» i form av mye synlighet om du ville prøve video på deres feed.

Etterhvert som det ble oppdaget, begynte mange å gjøre det samme og det ble trangere i køen, hvilket resulterte i lavere organisk visninger og høyere priser for betalt synlighet.

Det samme gjentok seg med live video  på Facebook. Mange kviet seg for å gjøre dette, eller har ikke teknisk utstyr og bakgrunn for å gå i gang. Samme resonnementet. Når tjenesten ble lansert var det  stort tilbud og du kom først i køen om du prøvde.

Video på LinkedIn er ganske nytt og fortsatt veldig effektivt.

Dette av samme årsak, rett og slett fordi det enda er få som laster opp egner videoer. Nå har du kanskje lagt merke til at du kan legge til en videosnutt i profilbildet ditt?

Det er superenkelt å legge til, men må gjøres fra appen på din mobiltelefon. Vis profil, klikk på ditt profilbilde og velg legg til profilvideo.

Når det gjelder bruk av video i poster, husk at LinkedIn (som de andre sosiale mediene) vil at brukerene skal bli værende på sin plattform. Derfor er det bedre å laste opp en video direkte til LinkedIn enn å legge en link til f.eks Youtube.

Vil du ha mye synlighet for lav pris? Ja, da gjelder det å følge med i timen og være først ute når plattformeierne tilbyr ny funksjonalitet.

LinkedIn er en plattform i vekst

Svært mange har tenkt på LinkedIn som en gammeldags og tungvint plattform. Antall brukere er imidlertid kraftig økende og de smarteste vet at dette handler om de store tall.

Microsoft eier LinkedIn og satser tungt på plattformen. Det legges hele tiden til nye funksjoner, så det gjelder å følge med!

De smarteste digitale markedsførerne er de som er tidligst ute og tar i bruk disse funksjonene på en effektiv måte.

LES OGSÅ: 18+ New LinkedIn Features You Can’t  Afford to Skip in 2022

Vil du ha mye synlighet for ditt innhold? Følg med på nye muligheter etterhvert som de dukker opp og ta de først i bruk.

Hvor mange bruker LinkedIn i Norge?

I første kvartal 2022 var det i følge Ipsos SOME Tracker 1.230.000 registrerte brukere av LinkedIn i Norge. Antall daglige brukere er stigende.

Hvor mange bruker LinkedIn daglig?

Så mange som 5 % av befolkningen i Norge bruker LinkedIn daglig, 40 % av brukerne er pålogget oftere enn en gang i uken. LinkedIn er den profesjonelle plattformen med størst vekst i Norge.

Hvem eier LinkedIn?

Det amerikanske IT-selskapet Microsoft kjøpte Linkedin for 217 milliarder kroner og satser tungt på å bygge plattformen som det fremste sosiale nettverket for profesjonelle brukere

Hva skiller LinkedIn fra Facebook?

LinkedIn er først og fremst en platform for profesjonelle brukere som ønsker å fremme sin karriere og knytte kontakter med andre i sin egen bransje for faglig utvikling.

 

Bruk din LinkedInprofil til å bygge din personlige digitale kapital

LinkedIn er først og fremst for å bygge ditt personlige nettverk. Det handler altså ikke først og fremst om å promotere en bedrifts LinkedInside, men deg personlig.

Nå satser LinkedIn også på bedrifter som vil bygge sin merkevare. Mens det for kort tid siden nesten ikke var noe synlighet på poster fra bedriftssider, kan du nå få god organisk synlighet, også fra din bedrift.

80 % av de som har registrert sin profil på LinkedIn ønsker å knytte kontakt

Brukere av nettverket ønsker å knytte kontakt med andre profesjonelle aktører som har kommet langt i sin karriere. LinkedIn er for tiden det suverent beste sosiale nettverket for deg som ønsker å nå nye kunder med B2B-markedsføring.

Vil du arrangere en bedriftsintern workshop for bruk av LinkedIn? Ring meg gjerne på 97512077, eller bruk e-post jan@tenkdigitalt.no

Tiden er inne nå for å bygge en god bedriftsprofil på LinkedIn, men det er først og fremst hva du gjør som skaper synlighet.

Jeg mener fortsatt at LinkedIn primært ikke er et verktøy for å promotere en bedrift, men deg personlig.

Gjør du dette rett, har du imidlertid et fantastisk verktøy til å finne nye kunder også til den bedriften du jobber for.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

8 myter om LinkedIn

Myte 1: Min LinkedIn-profil er min CV på nett

Det er den største misforståelsen av alle. Hvem leser vel en CV med oppramsing av jobber du har hatt og utdanning du har tatt? De som besøker deg vil først og fremst vite hvem du er, hvilken kompetanse du har i dag  og hva du kan gjøre for dem.

Se på din profil som din personlige «landingsside». Og husk at den ikke er «hugget i sten». Du tilpasser din profil og endrer den etter det du for tiden har fokus på.

Jeg har eksempelvis flere ulike bakgrunnsbilder på min profil som jeg kan skifte ved behov. Har du en bestemt kampanje eller et budskap du ønsker å fokusere på? Tilpass bakgrunnsbildet!

Husk at LinkedIn kan være veldig effektivt som markedsføringsverktøy i B2B-markedsføring.

For tiden har jeg fokus på foredrag etter at vi endelig har lagt Covid-19 bak oss. Jeg endret derfor min profil deretter, mens jeg i forrige versjon fokuserte på digital markedsføring som profilerte min jobb som daglig leder i Tenk Digitalt AS.

Når jeg ønsker å være synlig med mål om å få flere foredragsforespørsler, endrer jeg derfor bakgrunnsbildet.

Husk at bakgrunnsbildet ikke er hugget i sten. Den største tabben alt for mange gjør, er å bruke standardbildet til LinkedIn som sitt bakgrunnsbilde. Det er bortkastet plass og forteller absolutt ingenting!

Myte 2: LinkedIn er bare for jobbsøkere

Dette må være den største myten av alle!

Mange tenker at LinkedIn først og fremst er en jobbsøkerplattform. Kun 20 % av de som bruker LinkedIn er aktive jobbsøkere.

LinkedIn er det fremste sosiale nettverk for å bygge ditt personlige nettverk og din profesjonelle sosiale kapital. Det kommer selvsagt til nytte den dagen du ønsker å skifte jobb.

LinkedIn et veldig godt sted å søke på jobber og utvikle sin personlige digitale presentasjon. Dette er likevel bare en brøkdel av hva du kan utrette med riktig bruk av LinkedIn.

Jeg minner om statistikken som forteller at 80% av brukere på LinkedIn ønsker å opprette kontakt med andre ressurspersoner i andre virksomheter for å skape flere forretningsmuligheter.

Tenk på LinkedIn som en stor database som inneholder personer i mange ulike stillinger i en rekke bransjer. LinkedIn er et perfekt sted for å finne viktige beslutningstakere og opprette kontakt med dem på en lite påtrengende måte.

Myte 3: Jeg trenger å kjenne personen før jeg kan ta kontakt.

En annen misforståelse er at du ikke kan legge til personer i ditt nettverk om de ikke kjenner deg.

Mange tror at LinkedIn kun er en sosial plattform mellom folk som kjenner hverandre, eller kun for de som man har møtt i den fysiske verden. Noen velger riktignok å forholde seg til LinkedIn på den måten, men de er i klart mindretall.

Så lenge du har en interessant profil og potensielle kontakter synes det er interessant å knytte kontakt med nettopp deg, handler det mest om måten du henvender deg på.

Husk at 80 % av de som er på LinkedIn er der fordi de ønsker å bygge sitt nettverk!

Du kan opprette kontakt med alle du ønsker å ha i ditt nettverk.

Det er noen viktige forutsetninger. Først og fremst må du gi en potensiell forbindelse litt kontekst rundt hvorfor du ønsker å ha den personen i ditt nettverk.

Hvis dere har felles forbindelser eller er medlem av samme gruppe, så er dette en god nok grunn til å knytte kontakt. (Mer om grupper senere i artikkelen).

Husk også at en forbindelse på LinkedIn bør ha et potensiale for å være til gjensidig utbytte for begge parter. Hvis du ønsker å legge til en person som en ny forbindelse, må du spørre deg selv hvordan du kort kan presentere deg så mottaker fatter interesse.

Husk alltid å sende med en personlig melding til dem du vil knytte kontakt med!

Du får mye større oppmerksomhet og interesse hos mottakeren om du sender med en personlig melding.

Send alltid en personlig melding med din kontaktforespørselEn tekst kan være så enkel som denne:

Hei [NAVN],

Vi er begge medlem av [GRUPPE] her på LinkedIn.

Jeg så nærmere på din profil, og tenkte at det kunne være hyggelig å knytte kontakt her?

Ha en fin dag videre!

 Med vennlig hilsen [DITT NAVN]”

Det trenger ikke å være vanskeligere enn det!

«Spissede» kontaktforespørsler

Sender du en generell invitasjon – altså uten å nevne noen fellespunkter, vil det redusere sjansene for at folk aksepterer din invitasjon.

Noen tenker «kjenner ikke vedkommende, jeg legger bare til folk jeg har møtt i den fysiske verden», andre tenker at «vi har mange felles forbindelser, så det er OK», noen er sjeldent på LinkedIn og ser kanskje ikke din forespørsel før etter mange uker.

Sender du en spesifikk melding med ditt konkrete verdiforslag, f.eks «jeg jobber med formidling av siviløkonomer som innleid CFO i prosjekter, og tenkte det kunne være hyggelig å knytte kontakt» – da sender du en spisset kontaktforespørsel.

Vedkommende – som ikke er ute etter akkurat det du tilbyr – kan tenke at «fint, men det er ikke relevant for meg, så jeg takker nei.»

Poenget med dette er at «kvalitetene» på de du legger til, som er ukjente i din periferi, vil bli langt høyere. Med andre ord, du bygger et nettverk med folk som på et tidspunkt vil være interessert i akkurat ditt verdiforslag.

Hvem vil du knytte kontakt med?

Når du bygger ditt nettverk bør du derfor ha klart for deg hvem eller hva slags mennesker du ønsker kontakt med.

I digital kommunikasjon snakker vi om personas som enkelt forklart er en beskrivelse av den du ønsker å nå. Det er alltid bedre med en dårlig beskrivelse enn ingen beskrivelse, men desto mer spesifikk desto mer målrettet kan du være i din digitale kommunikasjon.

En av de store fordelene med LinkedIn er plattformens avanserte søkemuligheter. Du kan søke opp de personene du ønsker å knytte kontakt med etter ganske så spesifikke kriterier.

Eksempler på kriterier kan være:

  • Tittel
  • Bransje
  • Geografi
  • Størrelse på bedrift

For eksempel: Salgssjef, Informasjonsteknologi, Stor-Oslo og 15-50 ansatte.

For å begrense søket og få resultater filtrert på antall ansatte må du ha en betalt konto. Har du nytte av denne muligheten bør du vurdere en oppgradering. Ellers er det ikke store forskjellene på en betalt og en gratis versjon av LinkedIn i søk.

Betalt LinkedIn gir flere søkemuligheter

Har du et betalt LinkedIn abonnement får du fordelene av enda mer spesifikke søk.

Du kan også få opp oversikter over hvem som har vært aktive på plattformen siste 30 dager. Dette kan være gull verdt, for du ønsker kanskje ikke å bygge forbindelser med folk som er innom sjeldnere enn det?

Er du selv aktiv og legger ut mye interessant innhold, bør du sørge for at du knytter kontakt med andre som også er aktive på plattformen.

Myte 4: Du må ikke bruke LinkedIn på jobben

Bruker du Facebook i arbeidstiden til din arbeidsgivers irritasjon?

Med LinkedIn stiller det seg annerledes. Ingen arbeidsgiver kan forvente at du skal dele innhold uten at du selv ønsker det. Husk at LinkedIn først og fremst en personlig plattform. Men husk også at du er ansatt på grunn av din kompetanse.

Når du deler innhold innen ditt fagfelt, andre kollegaers innhold og bedriftens innhold du mener er relevant for dine LinkedIn-følgere viser du frem hvem du er og hva du er opptatt av. Slik trekker du i samme retning som din arbeidsplass, til alles fordel.

Myte 5: Du skal ikke legge til dine kollegaer

Når din arbeidsgiver er listet i din profil vil bedriftens LinkedIn-side vise alle som jobber i bedriften.

Folk som søker og finner bedriften ser deg blant alle ansatte. Og selvsagt skal du knytte kontakt med dine kollegaer. I sum styrker det din profil.

Myte 6: Det er ikke nødvendig å optimalisere min personlige profil

LinkedIn er et profesjonelt nettverk, og det er ikke uvanlig at folk tenker at det er bedriften som skal frontes her, ikke oss selv.

Alt for ofte er ens egen profil en oppramsing av CV – kanskje med et ikke optimalt portrettfoto – og lite innhold som vekker interesse hos den som ser profilen.

Din profil er ofte helt avgjørende for om andre personer aksepterer din kontaktinvitasjon. Din profil kan også være avgjørende for om noen ønsker å knytte kontakt med deg om du kommer opp i deres søk.

Sørg for å ha et passe formelt bilde som viser hvem du er – og glem ikke å endre bakgrunnbildet.

Sørg for å legge inne et bakgrunnsbilde på din profil
Din linkedInprofil må ha et bilde av deg, men husk også å endre bakgrunnsbildet! Alt for mange lar denne plassen stå uten endring.

Folk du ønsker å knytte kontakt med har ofte liten tid. De ser raskt på profilen din for å sjekke ut hvem du er. Først og fremst spør de seg selv hva det er med denne personen som gjør at jeg kan ha noe utbytte av å knytte kontakt?

Med andre ord. Ikke «se så flink jeg er og alt jeg har gjort» – men «hva jeg kan gjøre som kan være av interesse for deg – og hvorfor.»

Husk at selv om det er snakk om forretninger, så gjør vi fortsatt forretninger med andre mennesker, og helst mennesker vi liker, stoler på, og som vi vet har kompetanse på et spesifikt område.

Du må derfor formidle dette klart og tydelig i din profil.

Myte 7: Du skal ikke prospektere på LinkedIn

Om du bruker mye tid på å finne dine ideelle kunder, så bør du selvfølgelig lete etter kundene der du har størst sjanse til å finne de.

I dag er dette stedet LinkedIn!

Det er aldri galt å oppsøke potensielle nye kunder eller gjør salg så lenge man gjør det på riktig måte. Gjort riktig, så er LinkedIn en av de beste salgsverktøyene for deg som jobber i B2B-markedet.

Ikke misbruk relasjonene dine med å sende direktemeldinger som handler om å selge noe!

Det blir gjerne oppfattet som SPAM og du får motsatt effekt av det du ønsker.

Joda, «alt» handler om salg, men det er måten du gjør det på: Jeg sender for eksempel invitasjon til foredrag jeg holder til utvalgte kontakter, for å hjelpe en arrangør med påmeldinger.

Indirekte er det jo et salg, fordi min oppdragsgiver ønsker å oppnå noe med deltakelse. Men for mine (relevante) LinkedIn forbindelser er det infromasjon som er relevant for de jeg velger å sende melding til.

Jeg viser at jeg tenker på dem og tilbyr noe som er relevant, uten å være påtrengende.

En stor feil som mange som driver med salg gjør, er at de aldri bygger relasjon eller tillit før de forsøker å selge. Ofte prøver selgere å nå ut til et veldig bredt marked. De har gjerne ikke et spisset budskap, og de vet ikke helt hvem de ønsker å nå ut til.

Løsningen er å identifisere akkurat hvem din ideelle kunde er.

Lag en liste over 100 mulige nye kunder som oppfyller en rekke kriterier som omsetning, antall ansatte, bransje og så videre.

Opprett kontakt med disse personene, vær hjelpsom, og ikke minst vær tålmodig. På denne måten vil langt flere si ja når du foreslår et ordentlig møte, ansikt til ansikt!

Tenk på dialogen du har på LinkedIn på samme måte som du treffer på mennesker i den fysiske verden.

Vær hyggelig, by på deg selv og kommuniser innhold som har verdi for den du «snakker» med. Sakte men sikkert bygger du en relasjon og vedkommende blir kjent med deg.

Når du bygger ditt nettverk bør du ha klart for deg hvem eller hva slags mennesker du ønsker kontakt med.

 

Effektivt søk på LinkedIn med Sales Manager

Myte 8: Jeg må ha betalt abonnement på LinkedIn

LinkedIn er en gratis tjeneste med svært mye funksjonalitet. Du kan imidlertid oppgradere og få flere funksjoner, såkalt premium abonnement, f.eks Sales Navigator.

Min erfaring er at du kan oppnå svært mye på LinkedIn uten å oppgradere til betalt versjon.

Det finnes ulike versjoner du kan velge mellom, derfor varierer prisen for LinkedIn premium noe, basert på hva du velger.

Premium-funksjonene kan forenkle mye, men det er absolutt ikke nødvendig når du er i starten på å bygge ditt nettverk for alvor.

Selv har jeg en betalt versjon. Den gir meg muligheter til to verdifulle tillegg i søk som gratisversjonen ikke har: jeg kan søke på antall ansatte i bedriften og også ekskludere eller inkludere kategorier.

Kategorier er definert av LinkedIn eller kan være dine egne slik du har merket kontaktene dine.

Jeg kan også se i et søk hvem som er aktive på LinkedIn. Siden så mange som 6 av 10 sjeldent logger inn på sin LinkedInkonto kan dette være verdifull informasjon.

Eksempelvis vil jeg med betalversjonen «Sales Navigator» kunne søke på «HR-manager» blant mine førstegradsforbindelser. I Oslo-området har 712 av mine 2032 forbindelser vært aktive på LinkedIn siste 30 dager.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

De ulike kategorier av relasjoner du kan ha

LinkedIn forbindelser deles opp i ulike kategorier, basert på hva slags forbindelse du har til dem.

Førstegradsforbindelser er de du har direkte kontakt med.

Dette er personer som godtar kontaktforespørselen din. Deres kontakter er dine andregradsforbindelser.

Hvis disse dukker opp i søkeresultater vil du se et lite 2-tall ved siden av navnet deres. På denne måten vet du at de er knyttet til en av dine egne forbindelser. Da er de kanskje interessante for deg også.

Du kan sende en invitasjon om å knytte kontakt enten via knappen «Knytt kontakt» eller via en InMail.

Neste kategori er tredjegradsforbindelser.

Dette er kontakter som er knyttet til dine kontakters kontakter. Du vil se et 3-tall ved siden av navnet deres. Om hele navnet deres vises kan du bruke «Knytt kontakt»-funksjonen. Hvis bare fornavn og første bokstav i etternavnet vises er du nødt til å sende melding via InMail for å kunne knytte kontakt.

Medlemmer i samme gruppe

Du kan også knytte kontakt med de som er medlemmer av de samme gruppene som deg. Disse regnes også som en del av ditt utvidede nettverk. Disse kan du kontakte ved å sende en melding via LinkedIn, eller ved å ta kontakt direkte i gruppen.

Den aller siste gruppen er de som faller helt utenfor nettverket ditt. Dette er personer som du ikke har noen tilknytning til i form av at de er kontakter av kontakter eller medlem i samme gruppe som deg.

Hvis du likevel tror det kan være nyttig å ha disse personene som kontakt, er det mulig å sende dem en personlig invitasjon til å knytte kontakt.

Du kan imidlertid ikke kontakte dem via InMail. For å sende en personlig invitasjon går du inn på profilen til personen du vil knytte kontakt med. Klikk på knappen for «Knytt kontakt». Klikk så på Legg til notat, og legg inn en beskjed i tekstruten.

Til slutt klikker du på «Send invitasjon».

Mer om grupper

Om du ikke er kjent med grupper på LinkedIn anbefaler jeg deg å gjøre søk og melde deg inn i de gruppene du er interessert i.

Dette er gode kilder til interessant innhold som har verdi for deg i din jobb.

En annen effekt som ofte er oversett er at om du poster innlegg der som er relevante for de andre gruppemedlemmene får de varsel om dette i sin innboks og du får tilsvarende oppmerksomhet.

Det er en god måte å bygge profesjonell sosial kapital.

Slik bygger du en god personlig profil på LinkedIn

Husk at i digitale flater har folk det travelt og du konkurrerer om oppmerksomheten med svært mange andre.

En grunnregel er at du har 3 sekunder på å fange interessen. Da kan du i beste fall håpe på at du får vist frem et bilde av deg selv, en interessant overskrift og et hovedinntrykk.

Om førsteinntrykket ikke fanger interessen, forlates du.

Tenk selv: Hvor mange ganger har du mottatt den gode gammeldagse CVén fra en jobbsøker og virkelig tatt deg tid til å studere den? Oftest dørgende kjedelig og i hvert fall ikke egnet til å fange interessen hos en som ikke kjenner deg (og knapt din bestevenn).

Om du tenker på din profil som en landingsside må den være utformet på en slik måte at den fanger interessen og får leseren til å lese videre.

Du bør spørre deg selv om du har en definert CTA (Call to Action) på din profil. Hvis din profil skal benyttes for å knytte nye kontakter kan du i stedet for å skrive jobbtittel skrive en «tagline» som forteller hva du tilbyr! Sett deg inn i den personen som i en travel hverdag og tenker «hvorfor skal jeg ha interesse for denne personen»?

Du må også ha ett godt profilbilde som er passe formelt.

Siden dette er førsteinntrykket og i et profesjonelt miljø kan det godt være at du ikke skal bruke samme bilde som du for eksempel synes passer på Facebook.

Det du også kan gjøre er å legge arbeide i bakgrunnsbildet på din profil og legge inn tekst i bildet.

Klarer du med ett ord eller en kort setning å fortelle hvorfor noen synes det er verdt å knytte kontakt med deg, ja da er bakgrunnsbildet en god reklameplakat!

LinkedIn bakgrunnsbilde er i formatet 1536 x 768. Du kan gå til den utmerkede gratistjenesten Canva og enkelt lage riktig format og eventuelt legge inn tekst.

Bli synlig på riktig måte

Når du har gjort hjemmeleksen din og laget en LinkedIn profil som er optimalisert handler det om å få synlighet. Husk at du konkurrer med hundretusener av andre som også vil ha oppmerksomhet.

Den beste måten å få synlighet på er selvsagt å ha mange kontakter og poste interessant og relevant innhold for disse. Når de liker, kommenterer eller deler det du poster, vil også deres kontakter se dine innlegg. Slik blir du oppdaget av flere utenfor ditt nærmeste nettverk.

Om du kommuniserer kunnskap om smale områder, gjelder det å poste dette for de som er interessert – i tilhørende grupper.

Har du kommentarer eller innhold som har generell interesse, kan det egne seg for alle dine kontakter. Denne vurderingen er viktig. Det er ingen som kjenner LinkedIns algoritmer i detalj og den kan forandres over natten.

Vil du lytte til en Podcast om mine erfaringer med LinkedIn? Programledere  er Åslaug Birgitte Græsvold og Gjermund Glesnes fra Cloud Media. Du finner podcasten her

En grunnregel i de fleste sosiale mediekanaler er imidlertid at desto bedre innhold du byr på – for riktig målgruppe – desto mer synlighet får du.

LinkedIns automatiserte algoritmer måler det eksempelvis etter hvor mange kommentarer du får, hvor mange som liker innleggene dine og hvor mye de deles. I dette eksempelet kan du til en mindre gruppe oppnå mange interaksjoner om et smalt emne, mens om du poster den for hele ditt nettverk, vil du prosentvis få liten interaksjon.

Husk at LinkedIn belønner deg med mer synlighet for innlegg hvor du får mange reaksjoner og ignorerer deg for innhold som det ikke reageres på.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Bestem deg for hvordan du vil oppfattes – endre ved behov

Husk at LinkedIn er en sosial kanal. Du blir oppfattet på grunnlag av hva du sier og hva du gjør. Akkurat som i den analoge verden!

Del din erfaring og kunnskap med de som er interessert. Legger du ut poster eller artikler med innhold som vekker oppmerksomhet, ja da blir du lagt merke til.

Viser du interessert for hva andre poster gjennom å like, kommentere eller dele deres innhold blir du også lagt merke til.

Dynamisk profil

Husk at din LinkedIn-profil er din “personlige landingsside”. Den skal ikke lages én gang for så å glemmes, men endres og oppdateres avhengig av hvilke aktiviteter du ellers jobber med.

Min forrige profil fokuserte på hva jeg kunne tilby som foredragsholder med referanser fra fornøyde oppdragsgivere.

Etter Covid-19 stoppet alle forespørsler etter foredragsholdere. 

Da snudde jeg meg straks rundt og endret forsidebildet og presentasjon av verdiforslag. Mitt fokus ble min jobb som daglig leder for Tenk Digitalt AS. 

Mitt bakgrunnsbilde, min beskrivelse og referanser ble tilpasset tilsvarende.

Husk å endre prfilen din på LinkedIn etter hva du ønsker å fokusere på

 

 

 

 

Sjekklisten for en oppdatert LinkedIn-profil.

Profilbilde

Er profilbildet ditt passe formelt? Riktig størrelse og kvalitet? Fremstår du åpen og inviterende?

URL

Har du personifisert URL? Eksempelvis er min LinkedIn-URL kun mitt etternavn slik: https://www.linkedin.com/in/storehaug/

Personlig, men kort beskrivelse

Har du en kort beskrivelse etter navnet ditt som beskriver hvilket problem du løser eller hva du kan gjøre for den som ser din profil? Husk at den kan endres etter behov. Vær rett på sak! Du har få tegn tilgjengelig, så du må ofte prøve ut flere variasjoner. Test gjerne teksten på dine kollegaer. Eksempel på min i det artikkelen skrives: “Foredrag som utfordrer deg på jobb og privat Tlf 97512077»

Utvidet beskrivelse

En beskrivelse av deg selv som ikke forteller hvor du har jobbet og din utdannelse, men hva du kan gjøre for den som besøker deg. Et godt alternativt er å la en referanse fortelle hva du har gjort for vedkommende.

Eksempel på min beskrivelse som jeg benytter i det artikkelen skrives:  “Jan Sollid Storehaug er en svært dyktig foredragsholder som skaper stort engasjement hos sitt publikum. Vi engasjerte Storehaug for å holde innlegg for oss i Trondheim, Stavanger og Oslo. Han oppnådde enestående 5.7 av 6 mulige i karakter blant vårt publikum, hvilket plasserte han helt på toppen blant våre dyktige foredragsholdere…”

Legg inn erfaring i riktig rekkefølge

Det naturlige er at du legger inn nåværende arbeidsplass som da vil komme først. Om du som meg har en egen blogg og ønsker å fremheve denne og få den øverst i profilen din og under “erfaring”, setter du startdato for den som nyeste dato og krysser av for “nåværende arbeidsplass” som for stedet du ellers jobber.

Link gjerne til innhold fra tidligere arbeidsplasser

Har du selv publisert artikler eller skrevet guider eller lignende på tidligere arbeidsplasser er det helt naturlig å linke til disse. Du kan også vurdere å lenke til innhold som ikke er laget av deg om dette er med på å beskrive hva slags type arbeidsplass du har skaffet deg erfaring fra. Husk at de som virkelig er interessert i deg som person gjerne vil finne mest mulig om deg som er relevant på din din profil.

List opp utdannelse og prestasjoner

Her må du liste opp de utdannelser du har og tenke deg nøye om hvilke sertifiseringer og eventuelle kurs du har tatt som du ønsker å fremheve.

Gi og få anbefalinger

Ingenting er så kraftfullt som anbefalinger gitt fra andre personer med stor troverdighet. De fleste du har en god relasjon til vil takke deg om du foreslår å gi de en anbefaling og du ber om å få en i retur. Skriv først en anbefaling for en annen, ta kontakt og spør om vedkommende synes om din anbefaling og fortell eventuelt hva du ønsker i din anbefaling. Se under “Anbefalinger”, trykk “Be om en anbefaling” eller “Anbefal” om du er på en annens profil. Ingenting blir publisert før den er godkjent av mottaker.

Fortell om dine interesser

Du forteller mye om hvem du er ved å vise dine interesser og hvem du følger og grupper du er medlem av. Om du ikke følger noen bestemt eller er medlem av noen grupper bør du ta deg tid til å finne de du er interessert i. Husk at innhold på din egen feed i stor grad kan styres av hvem du ønsker å følge. Det er mye verdifullt innhold som blir lagt ut av influencere og i grupper!

Legg ut relevant innhold når du poster

Avslutningsvis minner jeg om at det viktigste du gjør på din LinkedInprofil er å legge ut relevante innlegg, gjerne egne artikler. For selv om det er mulig å drive med annonsering på LinkedIn, er det godt innhold som foreløpig er stjernen. LinkedIn annonsering blir gjerne mest brukt i forbindelse med stillingsannonser, og havner derfor litt utenfor det denne artikkelen handler om. 

I tillegg til eget innhold må du gjerne poste link til andres innhold, gjerne med en innsiktsfull kommentar om hvorfor du mener den linken er relevant for akkurat dine følgere.

Det samme gjelder også andres innhold. Du kan ta det ganske for gitt at alle dine kontakter setter pris på om du deler videre det de har postet!

Mange glemmer at relevante kommentarer på andres innhold også er en god måte å vise egen kompetanse og hvem du ønsker å fremstå som.

Som du ser under fanen “Se all aktivitet” så registrerer LinkedIn alle dine innlegg, men også det du liker og kommenterer. De dukker opp både der som en logg over dine aktiviteter, men også i dine følgeres nyhetsstrøm. (Ikke alt du gjør, men noe av det, for du konkurrerer med andre som LinkedIn også vil vise frem .)

Oppfør deg hyggelig, vær raus og del din kunnskap i egne innlegg og med innsiktsfulle  kommentarer. Slik bygger du din sosiale kapital! 

Husk også at LinkedIn er en kilde til læring og nyttige tips, og også for din karriereutvikling. Les gjerne min artikkel «LinkedIn: De 15 mest etterspurte ferdighetene.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!