Hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier

Bruk av sosiale medier til markedsføring kan være veldig effektivt om du gjør det riktig. Faktisk viser undersøkelser at det kan være ti ganger mer effektivt enn tradisjonell markedsføring.

Det første steget i alle markedsføringsaktiviteter er å ha en plan, og her kan du lese hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier.

Å redusere anskaffelseskostnadene dine bør være drivkraften bak all markedsføring. Rett og slett fordi jo lavere anskaffelseskostnader, jo mer effektivt blir budsjettet ditt brukt. Og med de nye mulighetene med markedsføring i sosiale medier kan du redusere anskaffelseskostnadene dine drastisk fordi du kan rette deg mot spesifikke målgrupper på spesifikke måter og måle alt.

Sett deg mål

Første steg i alle markedsføringsstrategier må være å finne målsettinger og sette mål for markedsføringsstrategien din. Målet med markedsføring i sosiale medier har å gjøre med aktiviteten din i sosiale medier som støtter målsettingen til bedriften din. Du bør sikre at du har oppdaterte retningslinjer for sosiale medier.

sette mål/ SMART-mål

sette mål/ SMART-mål

Enkelte bedrifter setter seg mål for hvor mange følgere eller likerklikk de ønsker å oppnå. Dette er ikke gode målsettinger. Du kan ikke betale regninger med likerklikk på Facebook.

Eksempler på gode målsettinger er mål om avkastning på investeringen, antall nye kunder, inntektsmål eller antallet månedlige kvalifiserte leads markedsføringsaktivitetene dine i sosiale medier leder til.

Vurder din nåværende tilstand

Det er en god idé å vurdere din nåværende tilstand før du utvikler planen din for markedsføring I sosiale medier. Dette gjør du ved å gå gjennom all aktiviteten din og markedsføringstiltakene i sosiale medier og vurderer hvordan de fungerer for deg.

Forsikre deg om at du undersøker hvilke kanaler du er representert i, hvem publikummet ditt er i de ulike kanalene og hvordan ditt nærvær er sammenlignet med konkurrentene dine. Sjekk med et Googlesøk om det finnes noen kanaler som du ikke eier som utgir seg for å representere bedriften din.

Les: Flere artikler om digital markedsføring finner du hos Tenk Digitalt her

Du må evaluere strategien og målet for hver sosiale mediekanal, profilene, håndteringen av kanalene og teamet som arbeider med dine sosiale medieaktiviteter. Så må du sentralisere alle profileierskaper, brukernavn og passord, og lage en klar prosedyre for å etablere nye kanaler.

Valg av sosiale mediekanaler

Det er utallige sosiale mediekanaler å velge mellom når du ønsker å få effektiv markedsføring til å fungere for deg. De mest populære er: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Pinterest, Instagram og Slideshare.

Det finnes utallige sosiale mediekanaler som er egnet for markedsføring

Det finnes utallige sosiale mediekanaler som er egnet for markedsføring

I tillegg finnes det samlesider for ulike virksomhetsområder, som for eksempel: TripAdvisor, Hotels.com, Airbnb, Yelp, Opentable og mange andre. Selv om de ikke er sosiale mediekanaler, må man ikke glemme Google AdWords og epost, som er fabelaktige kanaler å nå ut til målgruppen din på.

Hvilke kanaler som vil fungere best for deg kommer an på hva slags bransje du tilhører og hvilke sosiale medier dine kunder foretrekker. Den beste måten å finne ut av dette er å utføre en test for å identifisere dine sannsynlige kandidater. Vi anbefaler også at du sørger for å lykkes i en kanal av gangen, og så bevege deg til neste kanal først når du har behersket de du allerede driver.

Når du har valgt hvilke sosiale mediekanaler du vil bruke, må du lage kontoer eller oppdatere de du allerede har.

Bygg opp ditt sosiale medieteam

Du bør involvere personer fra alle sider av bedriften din i det sosiale medieteamet ditt. Sannsynligvis vil det være forskjellige ansatte som passer til å ta seg av ulike deler av forholdet til dine kunder. Å involvere folk utenfor markedsføringsavdelingen vil åpne for engasjement på et personlig nivå for å støtte kundene dine, og potensielle kunders ulike behov.

Å bygge opp et sosialt støtteteam involverer alle deler av bedriften din og etablerer klare mål for å tilpasse dine sosiale feeds for å sette de riktige kundene i kontakt med relevante folkene, basert på hvor i kjøpesyklusen kunden er. Å skape engasjerende  innhold gjennom hele syklusen vil hjelpe deg med å anskaffe nye kunder, få gjensalg, kundelojalitet og kundereferanser.

Forstå dine kunders behov

For å lykkes med markedsføring i sosiale medier kreves det at du fokuserer på dine kunders behov og forstår at disse vil variere etter hvilken del av kjøpssyklusen de er i.

Den beste praksisen er å fokusere på dine kunders behov. Så bygger du markedsføringen i sosiale medier, innhold og ressurser rundt kunden. Du må skape innhold som engasjerer publikummet ditt uansett om de er klar over behovet sitt for produktet ditt eller ikke, om de aktivt søker etter det, eller etter at de har kjøpt produktet.

Innholdsmarkedsføring handler om å skape og dele interessant, verdifullt, relevant og brukbart innhold. Som bygger opp merket ditt, tilliten til produktet og/eller tjenestene dine, og til syvende og sist skaper ønskelige handlinger fra kunden.

Du kan bruke mange ulike taktikker for å flytte kundene dine fra fasen der de ikke er klar over behovet sitt til fasen der de blir betalende kunder.

Forbered nettsiden din og de digitale verktøyene

Markedsføring i sosiale medier krever at du har en godt forberedt nettside som effektivt kan kommunisere med kundene dine og mulige kunder. Du må ha en landingsside som er designet for alle kampanjene du vil drive, en side som gjør det mulig for de besøkende å bestille produktene dine, legge inn en reservasjon eller legge igjen kontaktinformasjonen sin for videre oppfølging.

Om fokuset for dine sosiale medier er innholdmarkedsføring må du også forsikre deg om at det finnes Call To Actions (CTA’s) på nettsiden din.  CTA’ene kan plasseres sammen med produktinformasjonen, på bloggen din eller hvilken som helst annen plass på nettsiden din, der det er naturlig.

Det finnes også mange gode verktøy på nett som kan hjelpe deg med å få tak i dine besøkendes kontaktinformasjon, analysere hvor vellykket kampanjen din var og å håndtere markedsføringen din i sosiale medier.

Lag en publiseringsplan

Du må lage en publiseringsplan som beskriver hva som skal postes, når det skal postes og hvor. Distribusjon av innholdet ditt er en vital del av den generelle planen din. Det kommer helt an på bedriften din, kanalene dine og publikummet ditt. Vi anbefaler at du finner ut hva som fungerer for deg, men det finnes noen generelle retningslinjer som de fleste kan følge.

Du bør lage en publiseringsplan for markedsføring på sosiale medier. Silk gjør vi det hos Tenk Digitalt AS

Du bør lage en publiseringsplan for markedsføring på sosiale medier. Silk gjør vi det hos Tenk Digitalt AS

Hva bør du poste? Det er fire enkle typer av poster du bør begynne å ta i bruk: linker til bloggposter og bilder/filmer, som inkluderer linker til annet innhold og reklame du også deler. Bilder i postene dine er det mest visuelt effektive, siden de får flere klikk, besøk, likerklikk og delinger enn noen andre poster.

Når bør du poste? Igjen, dette avhenger av bedriften din, kanalene dine og publikummet ditt, men tester viser at:

  • For Facebook og Twitter er det best å poste mellom 13:00-17:00
  • LinkedIn og Instagram 7:00-9:00 på morgenen og 16:00-18 på ettermiddag.
  • Google+ 9:00-11:00 på hverdager
  • Pinterest fungerer best 14:00-16:00 i helger.Hvor ofte bør du poste? Du må teste dette, men våre generelle anbefalinger er:
  • Facebook: 5-10 poster i uka
  • Twitter: Minst 5 om dagen.
  • LinkedIn: 1 hver ukedag.
  • Google+ og Instagram: opp til 5 om dagen.

Bygg opp samfunnet ditt

Hva kan du gjøre dersom du vil bygge opp publikummet ditt og ikke minst kundebasen din rakst? Målet ditt bør være å bygge et samfunn som gjør det mulig å markedsføre deg selv med godt innhold.

Du kan få organisk spredning dersom folk liker og følger dine sosiale mediekanaler og så liker og deler innholdet ditt. Du kan også promotere innholdet ditt og spre det til et bredere publikum, eller lage reklamer som promoterer innholdet eller produktet eller tjenesten din. Det viktigste du må gjøre er å bygge opp samfunnet ditt, for medlemmene vil gi deg leads og kunder!

Du bygger opp samfunnet ditt gjennom Call To Action i bloggpostene dine, landingssidene for kampanjene dine og å gjøre det veldig lett for potensielle kunder å legge igjen kontaktinformasjonen sin for å få bloggoppdateringer og nyhetsbrev.

Så er det på tide å bruke litt av markedsføringsutgiftene dine til å promotere innholdet ditt og å kjøre reklamer i sosiale medier. Når du skal bruke markedsføringsbudsjettet på sosiale medier er nøkkelen å rette seg mot det riktige publikummet.

Analyser, vurder og test

Begynner kartleggingen din i dag!

Det flotte med markedsføring i sosiale medier er at det finnes mange fantastiske og gratis verktøy du kan bruke til å analysere prestasjonen din. Alle de populære sosiale mediekanalene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også bruke Google Analytics og mange andre verktøy.

Google Analytics er ett gratisverktøy du kan bruke til å måle hvor vellykket markedsføringen din er

Google Analytics er ett gratisverktøy du kan bruke til å måle hvor vellykket markedsføringen din er

Med mange av kanalene kan du produsere sporingspiksler. Dette er små koder som du kan legge på nettsiden din. Dette kan være litt komplisert, men du må ordne det i dag dersom du ikke allerede bruker det! Med piksler på plass kan du måle hvor vellykket kampanjene dine er i detalj, og du kan bruke piksler for å rette deg mot publikummet ditt.

Det er mange måter å analysere resultatene dine. Vi anbefaler å begynne med en enkel referanse. Bruk gjennomsnittsmål for rekkevidde, klikk, likerklikk, delinger og konverteringer. For hver nye post eller reklame vil det være mulig å evaluere resultatene opp mot den gjennomsnittlige målestokken, og du vil snart lære deg hvor du skal gjøre små forandringer for å forbedre resultatene dine.

Her i Tenk Digitalt AS tester vi alt. Og med tiden har vi lært mye om hva som fungerer bedre, og vi vil fortsette med å gjennomføre nye tester hver uke. Vi anbefaler at teamet ditt for markedsføring i sosiale medier gjør det samme. Det flotte med sosiale medier er at du kan rette deg mot målgruppen din og for en billig penge utføre tester som statistisk sett er viktige, uten å måtte avsløre testingen for målgruppen din før den er verifisert.

Du kan lære mer om hvordan du bruker Google Analytics i denne artikkelen: Why you should use Google Analytics

Automatiser og skaler

Når du har funnet ut hva som fungerer er det på tide å automatisere og skalere. Det finnes ulike verktøy du kan bruke for å automatisere og planlegge aktiviteten din i sosiale medier. Dette er det hemmelige våpenet for å holde markedsføringen din i sosiale medier på topp hver dag, på de beste tidspunktene i de ulike sosiale mediene.

Sosiale medier handler om engasjement, så forsikre deg om at teamet ditt for markedsføring i sosiale medier svarer på kommentarer fra dine besøkende i alle kanaler og på bloggen din. Lytt til samtalene som foregår på sosiale medier om selskapet ditt og produktene dine. Du vil også måtte lytte til noen andre tema som er relevante for markedsføringen din, og ta del i alle diskusjonene.

Det finnes mange verktøy for å styre publisering på sosiale medier, en av våre favoritter er Hootsuite.

Det finnes mange verktøy for å styre publisering på sosiale medier, en av våre favoritter er Hootsuite.

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på [email protected] eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett. Sjekk gjerne ut nyttige guider du kan laste ned her

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Klikk her for å laste ned din kopi av foredraget (slides) om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag:

Slik lykkes du med digital markedsføring

Andre artikler jeg anbefaler:

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Slk får du riktige kontakter på LinkedIn Jan Sollid StorehaugHvordan bli synlig på nett med digital markedsføring Jan Sollid Storehaug

Send this to a friend