Hva skal til for å lykkes med din startup?

Om du spør deg selv hva som skal til for å lykkes som gründer med din startup kan det være lurt å spørre seriegründere. Det som kjennetegner en vellykket startup er at gründerne gjerne har startet flere selskaper. Du har kanskje hørt om de vellykkede satsningene, men mindre om de som ikke var en suksess? Suksess og fiasko er viktig læring. Selv om en vellykket seriegünder kanskje ikke forteller deg så mye om sine fiaskoer, kan du være ganske sikker på at ikke alt som har vært skapt har vært like vellykket. Poenget er at en startup som feiler tar med seg erfaringen til sitt neste prosjekt og er med i bagasjen når han eller hun lykkes.

Derfor er kanskje en av de viktigste egenskapene til en vellykket gründer å ikke gi opp, lære av feil og orke å gå på et nytt prosjekt.

Hvorfor lykkes noen gründere med sine startups gang på gang? Har de sin egen oppskrift på suksess eller har de en spesiell bagasje? Er det noe som kan deles og overføres til andre?

Hadde vi kjent fasiten hadde vi styrt unna feilinvesteringer og konsentrert oss om det som går bra.

Svaret er ikke opplagt, men noe har jeg lært etter 35 år som seriegründer

Jeg møter mange forskjellige gründere med ideer for en startup. Noen er lei av å jobbe for andre og vil skape sin egen arbeidsplass. Andre trigges av gründere med suksess og vil prøve det samme selv. Enkelte gjør tilfeldige oppdagelser, de savner noe eller finner ut at dét har ingen tenkt på før, og en genial forretningsidé tar form. Gründeren bak Netflix-suksessen hadde glemt å levere tilbake en lånt videofilm og fikk 40 dollar i gebyr. Dermed ble Netflix skapt i gründeren Reed Hastings hode. Andre gründere er som Petter Smart: De skaper nye tjenester og produkter og sikrer seg verdifulle patenter. Et fellestrekk hos mange gründere er at de vil forbedre og forandre det eksisterende.

Tilbake til det viktige og vanskelige spørsmålet; hvilke kriterier er viktig for startup-suksess? Finnes det en oppskrift eller en formel for suksess? Har noen forsket på dette? Ja, det er mange synspunkter og det finnes sågar tunge akademiske avhandlinger rundt temaet. Hva ellers har vi “business schools” for? Du kan lese deg bort i alle bøkene som handler om å starte virksomheter. Nettet er også fullt av artikler om gründere.

Her skal jeg gjøre det enkelt for deg og oppsummere mine 10 viktigste kriterier for vellykkede startups:

Mine 10 viktigste kriterier for å lykkes med din startup:

1. Lidenskapelig engasjement

2. Hardt arbeid

3. Du må være bedre og jobbe enda hardere enn dine konkurrentene

4. Du må være villig til å satse absolutt alt

5. Ikke glem selvtillit og riktige folk rundt deg: bygg nettverk fra dag én!

6. Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det!

7. Test ut idéen

8. Ikke gi deg – Ikke tro at det er lett

9. Forstå tiden du lever i

10. Sats på alle digitale medier

Har du ikke et lidenskapelig engasjement for din startup lykkes du ikke

Det høres kanskje brutalt ut, men er nok det første spørsmålet du må stille deg. Er svaret tja, – dette er et venstrehåndsprosjekt som jeg gjør ved siden av alt annet – lykkes du ikke. (Eller har usannsynlig flaks.) Du må være villig til å ofre alt du har av tid, fordi du brenner for ideen, produktet etter tjenesten. Du er skråsikker på at det du har dratt igang er genialt – nå skal du bare få kundene dine til å forstå det. Og det gjør de garantert!  Kanskje enda viktigere: Du gjør det ikke for pengene – du gjør det for selve ideen. Dette er typisk for førstegangs-gründere. (Pengene kommer uansett etterhvert, når du lykkes.)

Å starte opp egen virksomhet er ikke noe annet enn blodslit og døgnkontinuerlig arbeid. På det verste i UNIC-tiden kunne jeg jobbe nesten 3 døgn i strekk uten noe annet enn en liten nap på sofaen (på kontoret, selvsagt.) Men viktigst av alt; det måtte være morsomt for å holde ut!

Du må være overbevist om at din startup er bedre enn dine konkurrenter

Om ikke start-up-en din er eller kan bli bedre enn dine konkurrenter, lykkes du sannsynligvis ikke. Enten det er funksjonalitet, kundeservice eller pris eller en kombinasjon av disse – så må du være bedre enn dine konkurrenter. Og du må være fast i troen på at akkurat du har tenkt ut en smartere måte å gjøre ting på. Eller at ditt produkt simpelthen er bedre nok enn alle de andres.

Du må være villig til å satse absolutt alt. Det finnes få unntak fra denne regelen. De som gir alt, tar opp lån til over pipa og satser 100 prosent på at ideen er bærekraftig har størst sjanse for å lykkes. Venstrehåndsarbeid og deltid så blir resultatet som regel deretter.

Forbausende mange gründere jeg har møtt har lavt selvbilde. De sitter med en brilliant idé og har kommet langt. De bruker likevel altfor mye energi på folk som ikke tror på dem, aksjonærer som ikke vil spytte inn mer penger eller Innovasjon Norge som gir avslag på støtte, garantier eller lån. Skaff deg en mentor som bygger deg opp, som ser dine beste sider og som er på “ditt parti” og som løfter deg opp når det er på det svarteste. For de dagene møter alle. Connect Norge og Innovasjon Norge har et glimrende program for å rekruttere mentorer til lovende gründere med behov for starthjelp. De er også gode samtalepartnere og heier på deg og ditt prosjekt. Ikke være beskjeden, – har du en god idé – ta kontakt med meg på 97512077 i dag!

Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det !

Dette er mitt “mantra” når jeg evaluerer korte pitcher for startups, gründere, investor-presentasjoner hos f. eks Connect Norge eller Seed Forum. Alt for mange gründere er gode på å fortelle hva de gjør og hva produktet eller ideen handler om, men de som briljerer i sine presentasjoner er de som griper publikum og som med innlevelse klarer å fortelle hvorfor de gjør det de gjør. Ser du forskjellen?  Simon Sinek forteller om forskjellen på «Hva du gjør» og «Hvorfor du gjør det» i denne glimrende presentasjonen. Ta deg tid til å se på dette. Selv har jeg sett den et titalls ganger og kommer til å se den flere ganger!

 

Ikke glem å teste ideen bak din startup – forbered deg på motstand

Jeg har møtt altfor mange startups som glemmer noe av det mest grunnleggende i sin forretningsidé; vil markedet ha det? Er kundene villig til å betale? Har andre gjort det før? Skal det være noe vits å starte opp, må du ha en grunnleggende god idé som markedet omfavner.

På veien kommer du til å møte skepsis, misunnelse, motstand fra banken (om du er så heldig å ha en), aksjonærer som har investert og synes det går for tregt.

Du må ha klokkertro på deg selv, og ikke gi opp!

De som lykkes i dag og i årene som kommer er de som forstår tiden de lever i. Jeg slutter ikke å forbause meg over toppledere i store norske selskaper i dag som ikke har sin egen Facebook eller LinkedIn profil eller deltar på sosiale medier. «Nei, det passer ikke for meg». Nei det er mulig at det ikke passer for dem, men da deltar de heller ikke i tiden. Når Google og Facebook på noen få år har kuppet annonsemarkedet i Norge – med den katastrofen det er for papiravisene og andre trykte medier, ja, da må du være tilstede for å forstå hva som skjer. Svært få  har forstått hvilke enorme endringer digitalisering bringer med seg. Fritt sitert DnB-sjef Rune Bjerke; “Det har skjedd mer de siste 50 år enn de siste 10.000 år, men det kommer til å skje enda mer de neste 5 årene”. I et foredrag med Google-sjef Jan Grønbech kunne jeg fritt justere dette til de neste to årene.

Det gjør at vilkårene for en hvilken som helst ny startup er helt annerledes enn den har vært de siste 50 år. Dette mulighetsrommet må en gründer beherske. Gjør du det, har du et enormt konkurransefortrinn.

Sats på digitale medier for din startup

Svaret på ovenstående er kanskje opplagt? Du må beherske alle digitale markedsføringskanaler. I dag konkurrerer du ikke lokalt, men globalt.

Om du driver en liten handelsbod konkurrerer du med auksjoner på internasjonale Ebay eller i Norge med  Qxl.  Strategien kan derfor være “go global” og “go digital”. Alt som selges i dag kan markedsføres digitalt og globalt (selv en kaffekopp fra Starbucks). Starbucks er kjent for gjennomføre en av verdens mest vellykkede digitale transformasjoner. Kaffe kan ikke leveres over nett, men kundeopplevelsen kan. Både fysisk i kaffebaren, før og etter et besøk. Digitalisering griper inn i absolutt alle virksomheter. Dette må du forstå og mestre.

Og sist, men ikke minst: Du må være god på nett! Skal du lykkes med din forretningsidé må du være best i klassen og god på nett. Du må være i stand til å utnytte alle de mulighetene som en god nettløsning gir deg. Den gode nyheten er at mens det tidligere fort kostet 2-300.000 å lage et greitt nettsted, kan du i dag gjøre det nesten «gratis». 

Hva som skal til for å lykkes – oppsummert på 3 minutter

Jeg har aldri sett dette bedre oppsummert (i utrolige 3 minutter) enn hvordan Richard St. John gjør det i et 10 år gammelt TED-foredrag. For deg som ikke er kjent med nettstedet “TED – Ideas worth spreading”, kan jeg anbefale dette på det varmeste. Her ligger et enormt bibliotek av videoer med mye kunnskap og lærdom som deles gratis med deg og meg. En fantastisk ressurs.

Jeg pleier å vise TED-videoen med Richard St. John til alle gründere jeg er mentor for. Hvorfor? Rett og slett fordi jeg kjenner meg igjen fra min første oppstart da jeg 23 år gammel startet UNIC. Selskapet ble Norges raskest voksende selskap på 80-tallet. Ubeskjedent kan jeg si at jeg den gang scoret full pott på alle hans 8 kriterier. Når jeg i dag investerer ser jeg etter noen av de samme egenskapene – spesielt hos unge førstegangs gründere.

Vil du se og høre hvordan Richard St. John presenterte sin topp-8 liste i et 3 minutters TED-foredrag for snart 10 år siden finner du linken her:

 

Har du en idé til en startup du vil ha vurdert? Trenger du hjelp til å lage et nettsted eller forbedre et du har i dag? Ring meg gjerne direkte på telefon 97512077 eller send en e-post til [email protected] 

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Trekk som beskriver en vellykket grunder Jan Sollid Storehaug

Send this to a friend